Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Straże

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-BN2-2RS
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Straże
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zasad i uwarunkowań prawnych funkcjonowania straży w polskim porządku prawnym.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu przedstawiane zostaną zasady funkcjonowania wybranych straży w polskim porządku prawnym w szczególności zasady organizacji, naboru i awansu zawodowego, kompetencje znajdujących sie w ramach straży organów.

Pełny opis:

1. Straż pożarna

2. Straż Marszałkowska

3. Straż miejska

4. Straż leśna

5. Straż rybacka

Literatura:

1. Filaber J., Ochrona bezpieczeństwa publicznego w gminie, Difin, Warszawa 2016

2. Lis W., Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2015

3. Konieczny J. (red.), Administracja ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Wielkopolsce służby inspekcje i straże, Garmond 2010

4. Serafin T., Parszowski S. (red.), Bezpieczeństwo społeczności lokalnych. Programy prewencyjne w systemie bezpieczeństwa, Difin 2011

5. Tomaszyk M., Głos w debacie o strażach gminnych, w: Rondalska D., Straż miejska w kreowaniu kaliskiej przestrzeni przyjaznego bezpieczeństwa, Kalisz 2014

6. Tomaszyk M., Media w służbie bezpieczeństwu – wybrane tytuły prasowe dedykowane zarządzającym gminą i podejmującym studia nad bezpieczeństwem, w: Andruszkiewicz I., Skarżyński M., (red.), Media w systemie bezpieczeństwa narodowego, Studia nad bezpieczeństwem, Poznań 2015r.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

ma rozszerzoną wiedzę o organach administracji publicznej oraz innych strukturach i instytucjach społecznych, w tym politycznych i ekonomicznych, w szczególności ich istotnych elementach

zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych związanych z administracją oraz zna modele administracji i procesy w nich zachodzące, a także identyfikuje rządzące nimi prawidłowości.

ma pogłębioną wiedzę o procesach zmian struktur administracji i instytucji społecznych związanych z administracją oraz zna rządzące tymi zmianami prawidłowości

zna terminologię właściwą dla administracji

Umiejętności:

potrafi wyróżnić modele i funkcje administracji oraz prognozować i modelować złożone procesy społeczne związane z administracją z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi

potrafi znajdować podstawę prawną, orzecznictwo i literaturę dotyczącą materii administracyjnej

posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu z zakresu administracji rządowej lub administracji samorządowej i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie

Kompetencje społeczne:

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu administracji

prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach, organach i instytucjach realizujących działania związane z administracją

Metody i kryteria oceniania:

test lub zaliczenie w formie rozwiązania testu zamieszczonego na platformie Blackboard oraz wykonania prac projektowych przesłanych przez studentów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)