Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0700-PS5-2ETY
Kod Erasmus / ISCED: 10.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0421) Prawo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka
Jednostka: Wydział Prawa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przedmiotem wprowadzającym do Etyki jest Filozofia.Student powinien znać podstawową terminologię z zakresu siatki pojęciowej tej dyscypliny. Wskazana jest znajomość podstawowych problemów filozoficznych, umiejętność krytycznej analizy fundamentalnych kwestii związanych z istotą i celem ludzkiego życia oraz form układu politycznego i doktryn polityczno-prawnych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest dostarczenie podstawowych informacji dotyczących istoty, założeń i głównych zasad etyki. W ramach wykładu studenci zapoznają się z podstawowymi działami filozofii: metafizyką, epistemologią i etyką. Przyswajają fundamentalną siatkę terminologiczną tych dyscyplin, a także główne koncepcje etyki ogólnej oraz specjalnej. Poznają również rudymenty etyki stosowanej, ucząc się zasad rozstrzygania dylematów etycznych. Standardy etyki wzorów i cnót osobowych odniesione zostają do ustaleń etyki sytuacyjnej.

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - fakultatywny.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne / filozofia.

Rok studiów/sem. - rok II/sem. 3.

Wymagania wstępne - brak.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin konwersatoriów.

Metody dydaktyczne - Tradycyjny wykład, połączony z dyskusją moderowaną na wskazany temat, konsultacje.

Punkty ECTS - 3.

Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 15 godz., przygotowanie do zajęć 37,5 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 22,5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.

Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 37,5 godz., co odpowiada 1,5 pkt ECTS.

Literatura:

Ossowska M., Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 1985

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Kraków 2007

Cathcart T., Dylemat wagonika. Czy zrzuciłbyś grubego faceta z kładki? Zagadka filozoficzna,Warszawa 2014

Szyszkowska M., Etyka, Białystok 2010

Problemy etyki. Wybór tekstów, Bydgoszcz 1993

Środa M., Etyka dla myślących, Warszawa 2011

Saja K., Etyka normatywna. Między konsekwencjalizmem a deontologią, Kraków 2015

Pietrzykowski T., Wyzwania moralne. Etyczne problemy prawa, Katowice 2010

Stelmach J., Brożek B., Soniewicka M., Załuski W., Paradoksy bioetyki prawniczej, Warszawa 2010

Bunikowski D., Podstawowe kontrowersje dotyczące ingerencji prawa w sferę moralności, Toruń 2010

O wartościach, normach i problemach moralnych, Warszawa 1994

Breczko A., Prawo i moralność w teorii i praktyce. Wczoraj i dziś, Białystok 2003

Efekty uczenia się:

Wiedza, absolwent:

- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze nauk prawnych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk - K_W01,

- zna i rozumie podstawową terminologię prawniczą - K_W07.

Umiejętności, absolwent:

- wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów prawnych, spraw niejednoznacznych interpretacyjnie; potrafi wskazać możliwe rozwiązania, z zachowaniem norm etycznych- K_U06.

Kompetencje społeczne, absolwent:

- potrafi samodzielni i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K04.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest aktywny, merytoryczny udział w dyskusjach moderowanych w trakcie zajęć lub zaliczenie ustne (odpowiedzi na pytania z listy zagadnień przekazywanych studentów na zajęciach) lub napisanie eseju na zadany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)