Przedmiot specjalizacyjny - Theory and Practice of Restorative Justice
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0700-PS5-5PSPEK |
Kod Erasmus / ISCED: |
10.005
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot specjalizacyjny - Theory and Practice of Restorative Justice |
Jednostka: | Wydział Prawa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Założeniem i celem przedmiotu jest poznanie i przyswojenie podstawowej siatki pojęciowej dotyczącej sprawiedliwości naprawczej, jej celów oraz zalet i wad. Poruszone zostaną aspekty prawne i praktyczne stosowania różnych form sprawiedliwości naprawczej w Polsce i w wybranych krajach. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - fakultatywny. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne i nauki prawne. Rok studiów/sem. - rok V/sem. IX. Wymagania wstępne - brak. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 12 godzin wykładu, w tym 6 godz. e-learningu. Metody dydaktyczne - wykład, wykład e-learningowy, konsultacje. Punkty ECTS - 4. Bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach 6 godz., przygotowanie do zajęć i zaliczenia 50 godz. (w tym 6 godz. e-learningu), udział w konsultacjach związanych z zajęciami 44 godz. Razem: 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godzin, co odpowiada 2,0 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 50 godz., co odpowiada 2,0 pkt ECTS. |
Literatura: |
C. Kulesza, Rola pokrzywdzonego w procesie karnym w świetle ustawodawstwa i praktyki wybranych krajów zachodnich, Białystok 1995. H. Messmer, H.-U. Otto (red.), Restorative Justice on Trial. Pitfalls and Potentials of Victim - Offender Mediation. International Research Perpectives, Dordrecht - Boston - London 1992. B. Galaway, J. Hudson, Restorative Justice: International Perspectives, Monsey – Amsterdam 1996. The European Forum for Victim-Offender Mediation and Restorative Justice (red.), Victim - Offender Mediation in Europe. Making Restorative Justice Work, Leuven 2000. A. Morris, G. Maxwell (red.), Restorative Justice for Juveniles. Conferencing, Mediation and Circles, Oxford – Portland 2001. M. S. Umbreit, The Handbook of Victim Offender Mediation: An Essential Guide to Practice and Research, San Francisco 2001. A. von Hirsch, J. V. Roberts, A. Bottoms, K. Roach, M. Schiff (red.), Restorative Justice and Criminal Justice. Competing or Reconcilable Paradigms?, Oxford – Portland 2003. M. Płatek, M. Fajst (red.), Sprawiedliwość naprawcza. Idea. Teoria. Praktyka, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: - ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i instytucji z zakresu prawa karnego i sprawiedliwości naprawczej – K_W03; - zna i rozumie terminologię właściwą dla prawa karnego i sprawiedliwości naprawczej – K_W08; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać znaczenia określonych norm prawych oraz wzajemne relacje pomiędzy tymi normami w ramach prawa karnego – K_U01; - sprawnie porusza się w systemie polskiego prawa, wykorzystuje normy prawa karnego do samodzielnego rozwiązywania konkretnych problemów; posiada rozszerzone umiejętności rozwiązywania skomplikowanych problemów praktycznych z zakresu prawa karnego - K_U05; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny – K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne - test jednokrotnego wyboru złożony z 10 pytań testowych, do każdego pytania cztery odpowiedzi (obligatoryjnie). Uzyskanie od 6 do 9 pkt za odpowiedzi na pytania po każdym module e-learningowym podnosi końcową ocenę z przedmiotu o pół stopnia (fakultatywnie). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.