Biblioterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-AS1-3AJU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Biblioterapia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w zagadnienia dotyczące terapeutycznych i autoterapeutycznych właściwości tekstów literackich. Szczególny nacisk jest. położony na omówienie znaczenia bajkoterapii, mitoterapii i analizy przypowieści jako metod katartycznych i relaksacyjnych oraz ich roli w uśmierzaniu napięć emocjonalnych. Treści przedmiotu podkreślają również autoterapeutyczne walory bycia w procesie twórczym. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku Animacja kultury z arteterapią Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii Język przedmiotu Polski Rok studiów/ semestr III rok I st., semestr V, stacjonarne Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć Ćwiczenia – 15 godzin. Liczba punktów ECTS 2 Forma i warunki zaliczenia przedmiotu Udział w dyskusjach, praca pisemna z interpretacji mitu, baśni i przypowieści; obecność na 80% ćwiczeń. Bilans nakładu pracy studenta Pisanie interpretacji wybranego mitu, baśni, przypowieści. Przygotowanie do dyskusji. Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1 25 o charakterze praktycznym 1 25 |
Literatura: |
Andersen, H.Ch. (1974). Baśnie (tłum. S. Beylin, J. Iwaszkiewicz). Warszawa: PIW. Ajschylos, Sofokles, Eurypides. Antologia tragedii greckiej (1989). (tłum. S. Srebrny, K. Morawski, J. Łanowski). Wybór i opracowanie S. Stabryła. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Bettelheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (t. 1–2, tłum. D. Danek). Warszawa: PIW. Brett D. (2007). Bajki, które leczą, t 1 i 2. Gdańsk: GWP. Campbell J. (1994b). Potęga mitu (tłum. I. Kania). Kraków: Sigma. Campbell J. (1997). Bohater o tysiącu twarzy (tłum. A. Jankowski). Poznań: Zysk i S-ka. Fromm, E. (2005). O sztuce istnienia (tłum. R. Saciuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Grimm, W. i J. (1995). Baśnie (tłum. E. Bielicka, M. Tarnowski). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. Konieczna E. (red.) (2014). Biblioterapia w praktyce .Kraków: IMPULS. Mello, A., de (2001). Śpiew ptaka (tłum. H. Pietras). Poznań: Zysk i S-ka. Molicka M. (2002). Bajkoterapia; o lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Rudowski T. (2014). Arteterapia. Inspiracje i wartości. Warszawa: ENETEIA. Rudowski T. (2013). Edukacja i terapia przez sztukę. Arteterapia w świetle doznań transakcyjnych. Warszawa: ENETEIA. Teodorczyk T. (2015). Jak umierają ptaki. Baśnie na ważne etapy życia. Warszawa: ENETEIA. Wais J. (2014). Bracia Grimm i Siostra Śmierć. O sztuce życia i umierania. Warszawa: ENETEIA. |
Efekty uczenia się: |
1. Zna wybrane koncepcje człowieka: psychologiczne, filozoficzne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (K W04) 2. Ma uporządkowaną elementarną wiedzę na temat różnych subdyscyplin pedagogiki (K_W13) 3. . Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i analizowania motywów ludzkich zachowań (K_U07) 4. Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych (K_U11) 5. Nabywa umiejętności związane z prezentowaniem własnych pomysłów, poglądów, wątpliwości i je uzasadniać, odwołując się do dorobku danych autorów (K_U05) 6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnym i cudzym samorozwojem, jak i z wykonywaną pracą (K_K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusjach, praca pisemna z interpretacji mitu, baśni i przypowieści; obecność na 80% ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.