Pedeutologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-1YPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedeutologia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Cele przedmiotu: - ukazanie realiów kształtowania się pedeutologii jako nauki o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim, - ukazanie złożoności profesji, realiów funkcjonowania i perspektyw (wyzwań) XXI wieku wobec zawodu nauczycielskiego), - zaprezentowanie przyszłym nauczycielom obszarów debaty nad współczesną szkołą i nauczycielem (z odniesieniem komparatystycznym), - rozumienia różnorodnych kontekstów i „osobliwości” roli zawodowej nauczyciela, rozumienia jej społeczno-kulturowych kontekstów i ograniczeń. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Pedeutologia jako nauka o nauczycielu i zawodzie nauczycielskim- ewolucja i rozwój. Reinterpretacja i przemiany funkcji zawodowych nauczyciela. wymiary jego kompetencji zawodowych i wymagania kwalifikacyjne. Status nauczyciela w Polsce na tle porównawczym. O stawaniu się nauczycielem i działaniach na rzecz własnego rozwoju /osobistego i zawodowego/. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarna Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok, II semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 18 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, metoda zadaniowa, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 18 godz. - przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie wywiadu z nauczycielem lub przygotowanie i napisanie eseju 25 godz. - przygotowanie do kolokwium 25 godz. - konsultacje 5 godz. Razem: 73 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Banach Cz., Pedeutologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, pod red. T.Pilcha – t.IV, Warszawa 2005, s.301 – 306. • Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk, 2004. • Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika-podręcznik akademicki, t.2 - rozdz. 7, Warszawa 2003. • Krawcewicz S., Pedeutologia, w: Encyklopedia Pedagogiczna, pod red. W.Pomykało, Warszawa 1993, s. 585-592. • Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. • Nowosad J.,Nauczyciel- wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2002. • Prokopiuk W., Nauczyciel na polach humanizacji edukacji, Kraków 2010. • Prucha J., Pedeutologia [w:] Pedagogika, red. B.Śliwerski- t.2, Gdańsk 2006, s.293-316. • Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. • Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. • Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, pod red. naukową H.Kwiatkowskiej, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: • Ferenz K., Kozioł E. (red.), Kompetencje nauczyciela wychowawcy, Zielona Góra 2002. • Kordziński J., Nauczyciel, trener, coach. Warszawa 2013. • Michalak J. M., Poczucie odpowiedzialności zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczno-empiryczne, Warszawa 2003. • Piekarski J., Tomaszewska L., Być nauczycielem-uczestnikiem czy świadkiem procesu edukacyjnego?, Płock 2015. • Speck O., Być nauczycielem. trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, Gdańsk 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: K_W01 - Student zna terminologię używaną w pedagogice, a odniesioną do osoby nauczyciela (miłość dusz ludzkich, "kontaktowość", zdatność wychowawcza, zdolności sugestywne, talent pedagogiczny, takt pedagogiczny) - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, wywiad/esej. K_W13 - Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedeutologii, obejmującą terminologię, teorię i specyfikę działania nauczycielskiego – osobliwości roli zawodowej i oczekiwane obszary kompetencji zawodowych - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, wywiad/esej. K_W15 - Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej – specyfice nauczycielskiego działania w roli wychowawcy, dydaktyka, opiekuna, animatora - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, wywiad/esej; UMIEJĘTNOŚCI: K_U12 - Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych - sposób weryfikacji: pisemne kolokwium końcowe, wywiad/esej; KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K04 - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji deontologicznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej - sposób weryfikacji: wywiad/esej; K_K05 - Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą nauczyciela w warunkach instytucji edukacyjnych, poszukuje optymalnych rozwiązań - sposób weryfikacji: wywiad/esej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium końcowe (pisemne) na ocenę - obowiązkowe (51% poprawnych odpowiedzi uprawnia do zaliczenia kolokwium). Fakultatywnie: A. - przygotowanie i przeprowadzenie wywiadu z nauczycielem [kryteria oceny: 1. poprawnie opracowana koncepcja wywiadu (temat, problemy badawcze), 2. poprawnie skonstruowany kwestionariusz wywiadu (ustrukturyzowany, częściowo ustrukturyzowany lub swobodny) wraz z pulą pytań lub zagadnień, 3. autorski (własny) twórczy, refleksyjny komentarz dotyczący uzyskanych w wywiadzie informacji)] lub B. - esej "Aktualizacja idei wybranego kreatora XX wiecznej pedeutologii" [kryteria oceny: 1. adekwatność tematu do treści eseju; 2. spójność i poprawność językowa wypowiedzi; 3. twórczość i oryginalność pracy a przy cytatach dbałość o odwołania do źródeł]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.