Podstawy matematyki i przyrody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-2XGTL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy matematyki i przyrody |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Rok studiów /semestr II rok / III semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Wykład, 15 godzin Założenia i cele przedmiotu Uczestnik po ukończeniu przedmiotu : • posiada podstawową wiedzę matematyczną i przyrodniczą, co stanowi teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej, w obszarze kształcenia, wychowania, rozwoju i autokreacji człowieka na etapie przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej; • potrafi projektować i organizować działania skoncentrowane na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się; zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne dzieci związane z poznawaniem zjawisk przyrodniczych; • potrafi projektować proces nabywania pojęć i umiejętności matematyczno-przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju, oraz kompetencji społecznych związanych z pełnieniem roli organizatora procesu uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym; • posiada umiejętności i kompetencje potrzebne do samodzielnego przygotowania lub dostosowania zadań do potrzeb i możliwości dzieci, również przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii np. tablicy interaktywnej; • posiada umiejętność doskonalenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania organizowania lub przetwarzania informacji w celu opisywania, i analizowania, zjawisk matematyczno-przyrodniczych; • potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji matematyczno-przyrodniczych, rozumie potrzebę wielowymiarowego rozwoju w tym obszarze; Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu pogadanka, dyskusja, wykład, pokaz, projekt, ćwiczenia; Zaliczenie na ocenę - Kolokwium Punkty ECTS 2,00 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach – 15h; Przygotowanie się do zajęć – 15h; Konsultacje – 10h; Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h o charakterze praktycznym 20h |
Literatura: |
1. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2009 2. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Warszawa 2017 3. S. Kucharczyk, Podstawy nauczania początkowego matematyki : wybór zadań. WSiP, Warszawa 2011 4. H. Siwek H.: Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004 5. T. Sawicki, R. Reclik, J. Nowik, Matematyka – to nauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien. Opole 2007 6. J. Hanisz Wesoła szkoła Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP Warszawa 2012 7 E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych część I,II,III 8. P. Jarek, Z. Bobiński Matematyka z wesołym Kangurem wydawnictwo, Aksjomat Toruń 2006 9. R. Dysarz, Podstawy wiedzy o środowisku przyrodniczym; Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane WSP, 2004. 10 A. Budniak, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Impuls Kraków 2009. 11. J. Stasica, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III Przyroda Impuls Kraków 2004. 12. http://www.agro-group.org/eko_pb_archiwum/edukacja_ekologiczna.pdf 13. http://www.matzoo.pl/ 14. http://www.eduscience.pl/materia%C5%82y |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KA6_WG1 - Zna elementarną terminologię, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie treści matematyczno-przyrodniczych. Umiejętności: KA6_WK3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę teoretyczną z matematyki i przyrody, o jej specyfice i procesach Kompetencje personalne i społeczne: KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę: Kolokwium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.