Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy matematyki i przyrody

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-N1-2XGTL
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy matematyki i przyrody
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Rok studiów /semestr

II rok / III semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

Wykład, 15 godzin

Założenia i cele przedmiotu

Uczestnik po ukończeniu przedmiotu :

• posiada podstawową wiedzę matematyczną i przyrodniczą, co stanowi teoretyczne podstawy działalności edukacyjnej, w obszarze kształcenia, wychowania, rozwoju i autokreacji człowieka na etapie przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej;

• potrafi projektować i organizować działania skoncentrowane na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się; zaspokajać szczególne potrzeby edukacyjne dzieci związane z poznawaniem zjawisk przyrodniczych;

• potrafi projektować proces nabywania pojęć i umiejętności matematyczno-przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanych sposobów stymulowania aktywności poznawczej uczniów i wspierania indywidualnego rozwoju, oraz kompetencji społecznych związanych z pełnieniem roli organizatora procesu uczenia się dziecka w młodszym wieku szkolnym;

• posiada umiejętności i kompetencje potrzebne do samodzielnego przygotowania lub dostosowania zadań do potrzeb i możliwości dzieci, również przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii np. tablicy interaktywnej;

• posiada umiejętność doskonalenia kompetencji zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania organizowania lub przetwarzania informacji w celu opisywania, i analizowania, zjawisk matematyczno-przyrodniczych;

• potrafi dokonać samooceny poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji matematyczno-przyrodniczych, rozumie potrzebę wielowymiarowego rozwoju w tym obszarze;

Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu

pogadanka, dyskusja, wykład, pokaz, projekt, ćwiczenia;

Zaliczenie na ocenę - Kolokwium

Punkty ECTS 2,00

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach – 15h;

Przygotowanie się do zajęć – 15h;

Konsultacje – 10h;

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25h

o charakterze praktycznym 20h

Literatura:

1. J. Nowik, Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole 2009

2. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Warszawa 2017

3. S. Kucharczyk, Podstawy nauczania początkowego matematyki : wybór zadań. WSiP, Warszawa 2011

4. H. Siwek H.: Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków 2004

5. T. Sawicki, R. Reclik, J. Nowik, Matematyka – to nauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien. Opole 2007

6. J. Hanisz Wesoła szkoła Matematyka w kształceniu zintegrowanym, WSiP Warszawa 2012

7 E. Stucki, Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych część I,II,III

8. P. Jarek, Z. Bobiński Matematyka z wesołym Kangurem wydawnictwo, Aksjomat Toruń 2006

9. R. Dysarz, Podstawy wiedzy o środowisku przyrodniczym; Bydgoszcz : Wydaw. Uczelniane WSP, 2004.

10 A. Budniak, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym Impuls Kraków 2009.

11. J. Stasica, 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III Przyroda Impuls Kraków 2004.

12. http://www.agro-group.org/eko_pb_archiwum/edukacja_ekologiczna.pdf

13. http://www.matzoo.pl/

14. http://www.eduscience.pl/materia%C5%82y

Efekty uczenia się:

Wiedza

KA6_WG1 - Zna elementarną terminologię, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie treści matematyczno-przyrodniczych.

Umiejętności:

KA6_WK3 - ma podstawową, uporządkowaną wiedzę teoretyczną z matematyki i przyrody, o jej specyfice i procesach

Kompetencje personalne i społeczne:

KA6_KO3 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę: Kolokwium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)