Polityka i prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N1-2YGJJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka i prawo oświatowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Celem przedmiotu jest: 1) wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu polityki oświatowej; 2) przedstawienie założeń polityki oświatowej w Polsce; 3) analiza głównych priorytetów polityki oświatowej Unii Europejskiej; 4) prezentacja podstaw prawnych organizacji i funkcjonowania systemu edukacji w Polsce; 5) kształtowanie umiejętności analizy oraz interpretacji podstawowych zasad polityki oświatowej, także w ujęciu komparatywnym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2011 Polityka oświatowa, M. Korolewska, J. Osiecka-Chojnacka (red.), Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010 Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, IMPULS, Kraków 2010. Rabczuk W., Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty, IBE, Warszawa 2007 Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013 Informacje ze strony internetowej MEN www.men.gov.pl Akty prawne: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., - tekst ujednolicony wg stanu prawnego na 1.09.2015 isap.sejm.gov.pl Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r., - tekst ujednolicony wg stanu prawnego na 31.03.2015 isap.sejm.gov.pl Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 31 sierpnia 2015r. poz. 1270. Literatura uzupełniająca: Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Student/Studentka ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych Student/Studentka potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej Student/Studentka potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych Student/Studentka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja, praca w grupie, prezentacja. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie prezentacji, aktywności w trakcie zajęć i kolokwium pisemnego. Egzamin pisemny po wcześniejszym zaliczeniu ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.