Antropologia pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-1YGTP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia pedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Od studenta wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z zakresu filozofii, podstaw pedagogiki, dydaktyki, pedeutologii oraz socjologii. Student powinien swobodnie poruszać się na polu dostrzegania, analizowania i interpretowania poszczególnych zjawisk społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zadaniem wykładów z Antropologii pedagogicznej jest refleksja antropologiczna w kontekście wybranych zagadnień z pedagogiki. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/semestr II Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godzin wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, konsultacje, praca indywidualna Punkty ECTS: 2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Burszta W., Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004. 2. Dilthey W., Rozumienie innych osób i ich przejawów życia, w: tenże, Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych, Gdańsk 2004. 3. Mucha J., Oblicza etniczności, Kraków 2005. 4. Ostasz L., Rozumienie człowieka: antropologia filozoficzna, Olsztyn 2003. 5. Patočka J., Człowiek duchowy a intelektualista, w: tenże, Eseje heretyckie z filozofii dziejów, Warszawa 1998. 6. Rappaport R., Rytuał i religia w rozwoju ludzkości, Kraków 2007. 7. Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna M. Eliadego, Kraków 2001. 8. Simmel, Dygresja w związku z zagadnieniem, jak możliwe jest społeczeństwo, w: tenże, Pisma socjologiczne, Warszawa 2008. 9. Starzyńska-Kościuszko E., Filozoficzne koncepcje człowieka, Warszawa 1996. 10. Waligórski A., Antropologiczna koncepcja człowieka, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca: 1. Lurker M., Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach, Warszawa 2011. 2. Mathews G., Supermarket kultury. Kultura globalna a tożsamość jednostki, Warszawa 2005. 3. Nowicka E., Świat człowieka-świat kultury, Warszawa 2007. 4. Sulima R., Antropologia codzienności, Kraków 2000. 5. Trzcińska I., Religia, system, ewolucja, Kraków 2006. 6. Żurawski S., Obyczaje, języki, ludy świata, Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1.Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w ujęciu antropologicznym. (K_W06) - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kulturowych uwarunkowań procesów edukacyjnych. (K_W09) - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne Umiejętności: 3. Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu antropologii i pedagogiki w celu analizy złożonych problemów społecznych, edukacyjnych, wychowawczych oraz kulturowych. (K_U02) - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne Kompetencje: 4. Student jest przekonany o konieczności zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. (K_K05) - sposób weryfikacji: zaliczenie pisemne |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, konsultacje, praca indywidualna. Formy zaliczenia przedmiotu: pisemne zaliczenie na ocenę (zalicza 51% prawidłowych odpowiedzi). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.