Pedagogika ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-N2-1YPOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika ogólna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Cele przedmiotu: • doprowadzenie studentów do poprawnego posługiwania się kategoriami pojęciowymi współczesnych nauk pedagogicznych współczesnej pedagogiki; • zapoznanie ze złożonością i zmiennością relacji między teorią i praktyką edukacyjną; • zapoznanie z założeniami rozwoju pedagogiki (pedagogiki ogólnej) i praktyki edukacyjnej (w tym także oświatowej); • nabycie umiejętności budowania „mapy” pojęciowej dla wybranych orientacji w pedagogice i pedagogii; • nabycie umiejętności poprawnego formułowania problemów oraz tworzenia dyrektyw i projektów, które mogłyby być egzemplifikowane w przyszłych działaniach praktycznych (edukacyjnych) absolwentów; • kształtowanie umiejętności formułowania problemów badawczych osadzonych w kontekście filozoficznym, teoretycznym i historycznym. Treści przedmiotu: • Współczesna wiedza pedagogiczna w perspektywie społeczeństwa opartego na wiedzy. • Kategorie pojęciowe pedagogiki w kontekście współczesnej praktyki edukacyjnej. • Edukacja wobec przemian cywilizacyjnych. • Złożoność i zmienność relacji między teorią a praktyką edukacyjną. • Język współczesnej pedagogiki. • Perspektywa naukoznawcza i metodologiczna w konstruowaniu wiedzy pedagogicznej. • Wiedza o edukacji w kontekście filozoficznym. • Ewolucja tożsamości pedagogiki. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Literatura: |
Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej Literatura podstawowa: - Benner D., Pedagogika ogólna. tłum. D. Stępkowski, Warszawa 2015. - Schulz R., Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń 2016. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Warszawa 2008. - Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2011. - Pedagogika ogólna a teoria i praktyka dydaktyczna. M. Myszkowska-Litwa (red.), Kraków 2011. - Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości. Bydgoszcz 2000. - Ewolucja „ogólności” w dyskursach pedagogicznych. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Bydgoszcz 2005. - Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: - Ewolucja tożsamości pedagogiki. T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Warszawa 1993. - Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003. |
Efekty uczenia się: |
Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K_W01 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych: zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych: rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice K_W04 Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych K_U01 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych K_U02 Posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi K_U05 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: ocena za referat, samoocena studentów, egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.