Pedagogika rewalidacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3AJG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika rewalidacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów). Student powinien posiadać wiedzę z zakresu psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest : 1. Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego 2. Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi o różnym rodzaju dysfunkcji rozwojowej 3. Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością |
Pełny opis: |
Profil studiów:ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Rok studiów /semestr: III rok/6 semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć; 15 godzin – wykłady 15 godzin - ćwiczenia Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu Metody dydaktyczne – wykład, dyskusja, prezentacja multimedialna, warsztaty grupowe Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin pisemny Punkty ECTS: 2,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 15 h Udział w ćwiczeniach: 15 h Przygotowanie do ćwiczeń: 10 h Przygotowanie zadania projektowego: 10h Przygotowanie do egzaminu: 10h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15h+15= 30 h (1 ,0 ECTS) o charakterze praktycznym: 10h+10h+10h= 30h (1,0 ECTS) |
Literatura: |
• Buryn U., Hulboj T., Kowalska M., Podziemska T., Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych. MEN, Warszawa 2001 Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. • Dykcik, W. (red.) (2005). Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Chrzanowska, I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. • Głodkowska, J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wydawnictwo APS. Klaczak , M., Majewicz, P. (red.) (2006). Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków, Wyd. Naukowe AP. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. Warszawa 2013. Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Kraków 1999. Wyczesany, J. (2005). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków, Impuls. Wyczesany, J. Gajdzica, Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków , Wyd. AP. |
Efekty uczenia się: |
K_W02-ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej, jej miejsca w systemie nauk humanistyczno – społecznych oraz o tradycyjnych i współczesnych kierunkach rozwoju myśli o wychowaniu i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością- K_W05-ma elementarną wiedzę na temat prawidłowości dotyczących możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie K_U02-. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizy i interpretacji zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia społecznego (płaszczyzna rehabilitacyjna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna, itp.) K_U09-potrafi ocenić przydatność wybranych metod rewalidacyjnych w procesie wspomagania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością K_K03-ma przekonanie o potrzebie włączania się w działania na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnością; podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji zadań zespołowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Usprawiedliwione nieobecności zaliczane są podczas konsultacji. Nieobecność na więcej niż połowie zajęć predysponuje do niezaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.