Diagnoza instytucji opiekuńczo-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3BEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza instytucji opiekuńczo-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przystępując do zajęć, student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i pedagogiki resocjalizacyjnej, jak również z zakresu prawa rodzinnego i prawa nieletnich. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie z jednej strony zapoznać studenta diagnozą wielu obszarów funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Ważnym elementem zajęć będzie analiza relacji pomiędzy wychowankami a wychowawcami, czy jednostką i instytucją. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie z jednej strony zapoznać studenta diagnozą wielu obszarów funkcjonowania instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Ważnym elementem zajęć będzie analiza relacji pomiędzy wychowankami a wychowawcami, czy jednostką i instytucją. Stąd też zagadnienia realizowane na wykładach i ćwiczeniach powinny uwzględniać analizę aktów prawnych, diagnozę kultury organizacji, diagnozę zasobów i potencjału instytucji, diagnozę klimatu społecznego instytucji oraz analizę losów absolwentów. |
Literatura: |
Diagnostyka i profilaktyka w szkole i w środowisku lokalnym (red. M. Deptuła). Bydgoszcz 2003. Ewaluacja w pracy socjalnej (red) J.Szymanowska,Kraków 2011 Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, (red.) T. Pilch, t. II, Warszawa 2003; t. VI, Warszawa 2005. Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego,(red) R. Szczepaniak,J. Wawrzyniak, Łódź 2012 L. Pytka,Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa2008 Ewaluacja w służbach społecznych, (red) B. Szatur- Jaworowska Ustawy i rozporządzenia Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (fragmenty); Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 r.; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej; Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej w sprawie domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży z dnia 8 marca 2005 r.; Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie; Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, a także szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych z dnia 6 lipca 2006 r.; Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich; Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 stycznia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad pobytu nieletnich w policyjnych izbach dziecka; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 października 2001 r. w sprawie ośrodków kuratorskich; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich; |
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach K_ W07 Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K _UO2 Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki K_KO3. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny ;test klasyczny 65% poprawnych odpowiedzi zalicza egzamin Ćwiczenia:Zaliczenie (aktywności w trakcie zajęć; prezentacja grupowa, recenzja tekstu kultury (literatura, film) poświęconego tematyce instytucji opiekuńczo-wychowawczych lub analiza indywidualnego przypadku. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na 75% zajęć. Ponadwymiarowe nieobecności są zaliczane ustnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.