Instytucjonalne formy opieki i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OS1-3GOW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalne formy opieki i wychowania |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej i metodyki opiekuńczo-wychowawczej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem instytucji opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych. Przedstawienie struktury, celów i podstaw prawnych różnych placówek działających w obszarach: profilaktycznym, opiekuńczo-wychowawczym i resocjalizacyjnym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: pedagogika resocjalizacyjna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach - 15 godz. Udział w ćwiczeniach - 30 godz. udział w konsultacjach - 5 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: przygotowanie do ćwiczeń (analiza literatury) - 25 godz. przygotowanie do zaliczenia/egzaminu - 25 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS Instytucjonalne formy oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych i naprawczych: 1.Placówki socjalizacyjne (domy dziecka) 2.Placówki wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne) 3.Placówki typu rodzinnego 4.Placówki interwencyjne (Pogotowie Opiekuńcze) 5.Placówki resocjalizacyjne (Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy, Schronisko dla Nieletnich, Zakład Poprawczy) |
Literatura: |
Borowski R., Wysocki D., Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Płock, 2001. Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizacyjnego, Płock, 2001. Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011. Badora S. (red.), Przeciw sieroctwu: zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna, Tarnobrzeg 2009. Brągiel J., Badora S. (red.), Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej, Częstochowa 1997. Kelm A., Formy opieki nad dzieckiem, Warszawa 1983. Kolankiewicz M. (red.), Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki, Warszawa 1998. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny : zagadnienia podstawowe, Kraków 2009. Stojecka-Zuber R., Róg A. (red.), System opieki i pomocy: założenia a rzeczywistość, Tarnobrzeg 2009. |
Efekty uczenia się: |
K_W07, ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach K_W14, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_U01, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K_U09, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej K_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny w formie testu lub egzamin ustny 51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.