Zabawy w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOI |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Zabawy w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat zabawy jako podstawowej aktywności małego dziecka, rozumianej nie tylko jako działalność ludyczna, ale przede wszystkim jako wiodący czynnik ogólnego rozwoju, podstawowa aktywność umożliwiająca uczenie się i eksplorowanie otaczającego świata oraz kreująca sferę najbliższego rozwoju dziecka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Istotą przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Niestacjonarna Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10h ćwiczenia Metody dydaktyczne: metoda ćwiczeniowa, obserwacja pośrednia, gry symulacyjne, projekt punkty ECTS: 1 Rodzaje aktywności: udział w ćwiczeniach 10h przygotowanie do ćwiczeń 10h przygotowanie do zaliczenia 2h udział w konsultacjach 1h realizacja zadań projektowych 7h OGÓŁEM: 30h Wskaźniki ilościowe: 1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 11h ECTS: 0,5 o charakterze praktycznym: 30h ECTS: 1 |
Literatura: |
Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003. Muchacka, B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2006. Okoń, W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987. Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego |
Efekty uczenia się: |
1.Student zna podstawowe teorie zabawy, rozumie rolę zabawy w ogólnym rozwoju małego dziecka: K_W09 2. Student ma elementarną wiedzę z zakresu metodyki pracy z małym dzieckiem, w tym pedagogiki zabawy i metodyki aktywności zabawowej: K_W16 3. Student potrafi dokonać obserwacji aktywności zabawowej dziecka w celu dokonania diagnozy, analizuje jego zachowania w różnych obszarach aktywności: K_U01 4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat roli zabawy w rozwoju dziecka i rozwijać umiejętności organizowania środowiska dziecka inspirującego do podejmowania różnego rodzaju zabaw, przy wykorzystaniu literatury a także nowoczesnych technologii: K_U04 5. Student potrafi posługiwać się metodami i procedurami w obszarze aktywności zabawowej dziecka oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w tym zakresie: K_U09 6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z tworzeniem warunków do aktywności zabawowej. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym: K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, opracowanie projektu organizacji warunków do bawienia sie, zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.