Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zabawy w przedszkolu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-PIWN1-2GOI
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zabawy w przedszkolu
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat zabawy jako podstawowej aktywności małego dziecka, rozumianej nie tylko jako działalność ludyczna, ale przede wszystkim jako wiodący czynnik ogólnego rozwoju, podstawowa aktywność umożliwiająca uczenie się i eksplorowanie otaczającego świata oraz kreująca sferę najbliższego rozwoju dziecka.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Istotą przedmiotu jest zapoznanie ze specyfiką i rodzajami dziecięcych zabaw, rozwijanie umiejętności konstruowania środowiska sprzyjającego aktywności zabawowej dzieci w wieku przedszkolnym, a także obserwowania zachowania dzieci w trakcie zabawy. Ponadto celem niniejszego przedmiotu jest kształtowanie umiejętności diagnozowania dzięki zabawie poziomu aktualnego i najbliższego rozwoju dziecka oraz kształtowanie świadomości etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Niestacjonarna

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: II/4

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10h ćwiczenia

Metody dydaktyczne: metoda ćwiczeniowa, obserwacja pośrednia, gry symulacyjne, projekt

punkty ECTS: 1

Rodzaje aktywności:

udział w ćwiczeniach 10h

przygotowanie do ćwiczeń 10h

przygotowanie do zaliczenia 2h

udział w konsultacjach 1h

realizacja zadań projektowych 7h

OGÓŁEM: 30h

Wskaźniki ilościowe:

1. Nakład pracy studenta związany z zajęciami

wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 11h ECTS: 0,5

o charakterze praktycznym: 30h ECTS: 1

Literatura:

Caiati, M., Delac, S., Muller, A., Czy wszystko mi wolno? Znaczenie swobodnych zabaw w przedszkolu, Kielce 2003.

Muchacka, B., Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej, Kraków 2006.

Okoń, W., Zabawa a rzeczywistość, Warszawa 1987.

Obowiązująca Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Efekty uczenia się:

1.Student zna podstawowe teorie zabawy, rozumie rolę zabawy w ogólnym rozwoju małego dziecka: K_W09

2. Student ma elementarną wiedzę z zakresu metodyki pracy z małym dzieckiem, w tym pedagogiki zabawy i metodyki aktywności zabawowej: K_W16

3. Student potrafi dokonać obserwacji aktywności zabawowej dziecka w celu dokonania diagnozy, analizuje jego zachowania w różnych obszarach aktywności: K_U01

4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat roli zabawy w rozwoju dziecka i rozwijać umiejętności organizowania środowiska dziecka inspirującego do podejmowania różnego rodzaju zabaw, przy wykorzystaniu literatury a także nowoczesnych technologii: K_U04

5. Student potrafi posługiwać się metodami i procedurami w obszarze aktywności zabawowej dziecka oraz wykorzystuje przykłady dobrych praktyk w tym zakresie: K_U09

6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne związane z tworzeniem warunków do aktywności zabawowej. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru oceniania zachowania dzieci w wieku przedszkolnym: K_K08

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania: obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, opracowanie projektu organizacji warunków do bawienia sie, zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)