Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-2GOO | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
2 rok 1st. PIW niestac. Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem formy plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest wykreowanie pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie umiejętności organizowania warsztatu plastycznego, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia plastyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
||
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole obejmują merytoryczne podstawy wiedzy z zakresu metodyki nauczania przedmiotu plastyka w przedszkolu i szkole podstawowej. Całościowe przygotowanie metodyczne wymaga znajomości całokształtu tradycji nauczania plastyki oraz aktualnych założeń programowych i pakietów edukacyjnych oraz podstawowej znajomości działania systemu edukacji. W trakcie zajęć student kształcą umiejętności wartościowania dzieł sztuki oraz wytworów twórczości dzieci i młodzieży. Treści przedmiotowe wprowadzają i utrwalają wiedzę o formie plastycznej, środkach plastycznej wypowiedzi oraz sposobach prowadzenia lekcji, roli nauczyciela i przygotowania jego warsztatu pracy. Zajęcia ugruntowują umiejętności z zakresu planowania zajęć plastycznych, inspiracji do aktywności plastycznej oraz z zakresu praktycznych rozwiązań zadań upowszechniających kulturę plastyczną w instytucjach oświatowych i kulturalnych. |
||
Pełny opis: |
1.Klasyfikacja metod nauczania 2. Historia myśli dydaktycznej w zakresie wychowania plastycznego. 3. Analiza podstawy programowej i programów plastyki dla klas I -III szkoły podstawowej oraz charakterystyka strategii dydaktycznych stymulowania w procesie edukacji plastycznej. 4. Kształtowanie kultury wizualnej jednostki (funkcje plastyki) 5. Fizjologiczny proces widzenia, psychologiczna analiza procesu widzenia (spostrzeżenia, wrażenia). 6. Mechanizm procesu percepcji wizualnej i możliwości jego stosowanych na zajęciach plastycznych w przedszkolu. 7. Planowanie zajęć plastycznych dla przedszkoli i najmłodszych klas z uwzględnieniem integracji treści i stymulowania rozwoju wyobraźni i percepcji wizualnej (stosowanie właściwych zasad planowania dydaktycznego dlatego etapu edukacyjnego- prawidłowe formułowanie celów dydaktycznych, wyznaczanie metod i form pracy, wykorzystywanie różnorodnych technik plastycznych). |
||
Literatura: |
A. Boguszewska, A. Mazur (red.),Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży,Lublin 2013. R. Gloton, C. Clero,Twórcza aktywność dziecka,Warszawa 1976. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.),Oblicza sztuki dziecka - w poszukiwaniu istoty ekspresji,Katowice-Mysłowice 2007 V. Lowenfeld, W. L. Brittain,Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,Warszawa 1977 K. Michejda - Kowalska,O dziecięcej wyobraźni plastycznej,Warszawa 1987 S. Popek, R. Tarasiuk (red.),U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000 |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna konwencjonalne i niekonwencjonalne metody i formy realizowanych zajęć plastycznych w przedszkolu i szkole, w tym metody aktywizujące, rozwijające ciekawość poznawczą. Posiada wiedzę z zakresu podstaw metodyki plastyki realizowanej w przedszkolu i klasach 1-3 szkoły podstawowej. Wyróżnia zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym dziecka , a także ocenia ich wpływ na styl uczenia się. Umiejętności Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę metodyczną odnośnie twórczości plastycznej dziecka w wieku przedszkolnym i klasach 1-3. Umie ocenić jego umiejętności praktyczne, twórcze myślenie a także indywidualne możliwości Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie nauczania plastyki w przedszkolu i klasach 1-3. Umie dostosować działania pedagogiczne do możliwości psychofizycznych ucznia oraz tempa uczenia się i uczenia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Kompetencje Posiada kompetencje do kreatywnego rozwijania zainteresowań twórczością plastyczną z wykorzystaniem mediów oraz innych form aktywności dostosowanych do specyfiki realizowanych zajęć. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Pełne uczestnictwo i realizacja ćwiczeń praktycznych Skonstruowanie szczegółowych konspektów dla grupy wiekowej od 3 do 9 lat do zajęć plastycznych rozwijających wrażliwość percepcyjną i stymulujących wyobraźnię dziecka. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 9 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Świdzińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Świdzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem formy plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest wykreowanie pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie umiejętności organizowania warsztatu plastycznego, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia plastyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. | |
Pełny opis: |
Treści przedmiotu Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i szkole obejmują merytoryczne podstawy wiedzy z zakresu metodyki nauczania przedmiotu plastyka w przedszkolu i szkole podstawowej. Całościowe przygotowanie metodyczne wymaga znajomości całokształtu tradycji nauczania plastyki oraz aktualnych założeń programowych i pakietów edukacyjnych oraz podstawowej znajomości działania systemu edukacji. W trakcie zajęć student kształcą umiejętności wartościowania dzieł sztuki oraz wytworów twórczości dzieci i młodzieży. Treści przedmiotowe wprowadzają i utrwalają wiedzę o formie plastycznej, środkach plastycznej wypowiedzi oraz sposobach prowadzenia lekcji, roli nauczyciela i przygotowania jego warsztatu pracy. Zajęcia ugruntowują umiejętności z zakresu planowania zajęć plastycznych, inspiracji do aktywności plastycznej oraz z zakresu praktycznych rozwiązań zadań upowszechniających kulturę plastyczną w instytucjach oświatowych i kulturalnych. | |
Literatura: |
A. Boguszewska, A. Mazur (red.),Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży,Lublin 2013. R. Gloton, C. Clero,Twórcza aktywność dziecka,Warszawa 1976. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała (red.),Oblicza sztuki dziecka - w poszukiwaniu istoty ekspresji,Katowice-Mysłowice 2007 V. Lowenfeld, W. L. Brittain,Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,Warszawa 1977 K. Michejda - Kowalska,O dziecięcej wyobraźni plastycznej,Warszawa 1987 S. Popek, R. Tarasiuk (red.),U podstaw edukacji plastycznej, Lublin 2000 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.