Edukacja polonistyczna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3EPM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja polonistyczna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Ćwiczenia, 18 godzin Wykład, 12 godzin Edukacja polonistyczna z metodyką obejmuje następujący zakres wiedzy językoznawczej i literaturoznawczej: Język polski w edukacji wczesnoszkolnej Czytania i pisanie dzieci w młodszym wieku szkolnym Nabywanie umiejętności językowych przez uczniów klas niższych szkoły podstawowej Opracowanie tekstów w klasach I-III Praca nad wypowiedzią pisemną w klasach I-III Gramatyka w edukacji wczesnoszkolnej Ortografia i interpunkcja w edukacji wczesnoszkolnej Stymulowanie aktywności językowej uczniów Czytanie ze zrozumieniem w klasach na poziomie edukacji wczesnoszkolnej Czytelnictwo dzieci w młodszym wieku szkolnym |
Literatura: |
Baczyńska H.: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach 1-3 szkoły podstawowej Baczyńska H.: Metodyka nauczania gramatyki w klasach 1-3. Baczyńska H.: Metodyka wypracowań w klasach I-IV szkoły podstawowej. Czelakowska D.: Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 1996 Dobrowolska D.: Metodyka edukacji polonistycznej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2017 Awgulowa I, W. Świętek: Inscenizacje w klasach I-III. Awramiuk E. Gdzie jest spółgłoska b w wyrazie ząb, czyli jak współczesne polskie elementarze kształtują pojęcie głoski i litery, Poradnik Językowy, nr 5/2004 Baluch A.: Poezja współczesna w szkole podstawowej. Bałachowicz J.: Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bober–Pełzowska J.: Rozwijanie mowy uczniów klas niższych. Brzezińska A. (red.): Czytanie i pisanie – nowy język dziecka Filipiak E.: Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym Grabowska G: Nauczanie języka polskiego w klasach niższych szkoły podstawowej. Jakowicka M.: Praca z tekstem w klasach początkowych. Jakubowicz A, K. Lenartowska, M. Plenkiewicz: Czytanie w początkowych latach Jakubowicz A.: Strategia organizowania materiału a efektywność nauczania ortografii w klasach początkowych. Jedut A., Pleskot A.: Nauczanie ortografii w klasach I-III. Jóźwicki T.(red) Pisanie sprawozdań, opisywanie przedmiotów, charakteryzowanie postaci. Jóźwicki T: Opowiadanie jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Kamińska K.: Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym Krasoń K.; Poezja i zabawa, Wychowanie w Przedszkolu, 3/1997 Kulpa J, R. Więckowski: Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Lenartowska K., W. Świętek: Inspirowanie wypowiedzi pisemnych w klasach I-III. Lenartowska K., W. Świętek: Lektura w klasach I - III. Lenartowska K., W. Świętek; Praca z tekstem w klasach I-III. Lenartowska K.: Kilka słów o elementarzach. Wychowanie na co dzień 4-5 / 1996 Majer-Gemińska B: Przygotowanie uczniów klas początkowych do nauki literatury Malendowicz J.: O poprawność pisemnych wypowiedzi w klasach I-IV. Malendowicz J.: O trudnej sztuce czytania i pisania. Malendowicz J: Nauczanie ortografii w klasach 1-4 szkoły podstawowej. Malmquist E.: Nauka czytania w szkole podstawowej. Małkowska-Zegadło H.: Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8-10 lat Mineyko B: Improwizacje w klasach I-III. Mystkowska H.: Właściwości mowy dziecka sześcio-siedmioletniego. Nagajowa M.: Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej Pankowska K.: Drama - zabawa - myślenie. Patzerowa M.: Lektura uczy, bawi, wychowuje. Polański E., Jakubowicz A., Dyka F.: Ortografia i interpunkcja w nauczaniu początkowym Polański E.: Dydaktyka ortografii i interpunkcji Rybotycka L: Gry dramatyczne. Teatr młodzieży. Sawa B. : Jeśli dziecko źle czyta i pisze. Skrzypiec W.: Ćwiczenia gramatyczno-ortograficzne i stylistyczne w klasach I-III. Taszycki S., Jodłowski W.: Zasady pisowni polskiej i ortograficznym interpunkcji ze słownikiem Węglińska M.: Jakość pracy dydaktycznej nauczyciela a efekty uczniów kl. III z języka polskiego (na przykładzie opisu jako formy wypowiedzi). Węglińska M.: Opis jako forma wypowiedzi w klasach początkowych. Więckowski R: Ćwiczenia słownikowo frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Wróbel T.: Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Zborowski J.: Początkowa nauka czytania. Żuchowska D.: Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej. Żurakowski B. : W świecie poezji dla dzieci. Żurakowski B.: Literatura. Wartość. Dzieło. |
Efekty uczenia się: |
1. Student wykazuje się wiedzą merytoryczną i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji polonistycznej 2. Student planuje pracę nauczyciela i uczniów w wybranych obszarach edukacji językowej i polonistycznej 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji polonistycznej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.