Planowanie i organizacja pracy w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWN1-3GOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Planowanie i organizacja pracy w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw planowania, realizacji i integracji różnych dziedzin wychowania przedszkolnego (umysłowego, społecznego, moralnego, emocjonalnego, technicznego, estetycznego, zdrowotnego i obywatelskiego). Wskazanie na globalny (integralny) charakter wychowania i edukacji przedszkolnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z zasadami planowania pracy w zakresie podstawowych kompetencji poznawczych, społecznych i emocjonalnych oraz integrowania treści z innymi dziedzinami aktywności dziecka. Stworzenie warunków do samodzielnego i twórczego projektowania działań edukacyjnych (planowanie miesięczne, tygodniowe i dzienne). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Pedagogika przedszkolna, Metodyka pracy w przedszkolu Liczba godzin: 10 h (w), 8 h (ćw); Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 10h udział w ćwiczeniach - 8h przygotowanie do ćwiczeń - 8h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h realizacja zajęć projektowych - 11h przygotowanie do zaliczenia - 10h zaliczenie - 1h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 21 h; ETCS - 0,8 -O charakterze praktycznym - 29 h; ECTS - 1,2 |
Literatura: |
Planowanie, realizacja i ewaluacja pracy nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej. Materiały szkoleniowe ORE (2015) https:// www.ore.edu.pl, data dodania: 2015-02-02 Pytlarczyk J. (2007)Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i szkole, Warszawa: Wyd. Juka Szymańska- Teliczek A. Podstawy prawne działalności przedszkola –przegląd aktów prawnych wraz z komentarzem. Warszawa: Instytut Europejski Podstawa programowa wychowania przedszkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji |
Efekty uczenia się: |
1. Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach i procedurach stosowanych w praktyce wychowania przedszkolnego: K_W16 2. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych występujących w procesie edukacji przedszkolnej: K_U02 3. Student potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z edukacją w przedszkolu: K_U09 4. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w przedszkolu: K-U10, K_U11 1. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki: K_K05 2. Student jest wrażliwy na przedszkolne problemy edukacyjne, gotowy do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne: K_K07 3. Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym: K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.