Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-PIWN1-3GON Kod Erasmus / ISCED: 05.001 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy: 3 rok 1st. PIW niestac.
Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem podstawowych umiejętności i zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest przygotowanie pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie nauczania muzyki, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia muzyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy M 7

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika

Rok studiów: III rok, semestr 5

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykłady, 8 h ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje

Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

-Rodzaje aktywności: Liczba godzin:

udział w wykładach 5x2h=10h

udział w ćwiczeniach 4x2h=8h

przygotowanie do ćwiczeń 15h

przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego 17h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h

przygotowanie projektów działań z dziećmi 15h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 28 h, 1 pkt. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 47 h, 2 pkt. ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

• Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego

• Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole. WSiP 1980

• Dasiewicz, Kąpska, Rytmika w kl. I-III

Literatura uzupełniająca:

• Bury E., Podstawy techniki dyrygowania. PWM 1978

• Gloton R., Twórcza aktywność dziecka. WSiP 1985

• Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP 1989

• Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. WSiP 1991

• Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. WSiP 1990

• Przychodzińska M., Płyty dla klas I-III

• Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność

• Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III. WSiP 1990

• Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju . WSiP 1989

• Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie. Nasza Księgarnia Warszawa 1979

• Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyk. WSiP 1991

• Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym

• Wierszyłowski J., Psychologia muzyki. PWN Warszawa 1981

• E.Sobolewska, Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia 2002, nr2.

• E.Zwolińska (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej

• M.Januszewska-Warych , G.Grabowska, Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Słupsk 2002, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej.

• R. Ławrowska, Uczeń nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 21-22.

• J. Uszyńska-Jamroc, twórcza aktywność dziecka, Trans Humana, Białystok 2003, s. 53.

• B. Podolska, Z muzyka w przedszkolu, WSIP, Warszawa 1987, s.12.

• Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego, Bydgoszcz 2005

Dasiewicz- Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 197

• Dudzińska J. (red.), Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1983

• Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Student, który zaliczył przedmiot

1. Posiada wiedzę z zakresu podstawowych wiadomości muzycznych wprowadzanych w przedszkolu i w klasach I – III szkoły podstawowej

2. Zna metody nauczania piosenki

3. Posiada umiejętność metodycznego uczenia dzieci piosenek i podstawowych wiadomości muzycznych

4. Potrafi wykorzystać wiedzę na temat form wychowania muzycznego w praktyce

5. Rozumie potrzebę czynnego uprawiania muzyki

6. Rozumie potrzebę ustawicznego uczenia się

Metody i kryteria oceniania:

Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium - pytania otwarte.

Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą.

51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Pękacka
Prowadzący grup: Dorota Pękacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Pękacka
Prowadzący grup: Dorota Pękacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.