Pedagogika przedszkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-2PPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika przedszkolna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest przedstawienie wiedzy odnoszącej się do pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki i jej dorobku badawczego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z organizacją opieki, wychowania i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym, z interpretacją paradygmatów oraz wynikających z nich konsekwencji dla praktyki edukacyjnej, a także scharakteryzowanie kompetencji niezbędnych do realizacji zadań wynikających z roli nauczyciela pracującego w przedszkolu, prowadzenie analiz dotyczących współdziałania z rodzicami i najbliższym środowiskiem, strategii konstruowania wiedzy dzieci, rozwijania ich kompetencji oraz analiza podstawowych dokumentów określających pracę nauczyciela. Obszary zainteresowań badawczych pedagogiki przedszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_7 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika Rok studiów/semestr: II/4 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): pedagogika ogólna, historia wychowania, przedmioty do wyboru: podstawy języka polskiego, podstawy matematyki Liczba godzin: 15h (w), 15h (ćw); Metody nauczania: konsultacje, ćwiczenia, warsztaty grupowe, projekty Punkty ECTS: 4.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach - 7x2h+1h=15h udział w ćwiczeniach - 7x2h+1h+15h przygotowanie do ćwiczeń - 30h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 10h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie analiz problemów edukacyjnych - 15h przygotowanie do egzaminu - 10h Egzamin - 3h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35h; ETCS - 1.0 -O charakterze praktycznym - 82h; ECTS - 3 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Waloszek, D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Falkiewicz – Szult, M., Przemoc symboliczna w przedszkolu, Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
1 Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych: egzamin 2. Ma elementarną, uporządkowana wiedzę na temat pedagogiki przedszkolnej jako subdyscypliny pedagogiki, obejmującą terminologię i teorię: praca pisemna (opracowanie) 3. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej w celu zanalizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań: egzamin. 4. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii: dyskusja. 5. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej: dyskusja 6. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki: dyskusja, analiza przypadku. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: praca wysłana przez USOS-mail Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestniczenie w zajęciach (w kontakcie bezpośrednim, on-line) Zaliczenie egzaminu: Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.