Metodyka pracy w przedszkolu cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PIWS1-3GOL2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w przedszkolu cz.2 |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw pracy z dzieckiem w przedszkolu, umiejętność integracji różnych dziedzin wychowania przedszkolnego (umysłowego, społecznego, moralnego, emocjonalnego, technicznego, estetycznego, zdrowotnego i obywatelskiego). Wskazanie na globalny (integralny) charakter wychowania i edukacji przedszkolnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie zasada pracy z dzieckiem w przedszkolu w zakresie rozwoju osobistego, społecznego i w zakresie uczenia się, kompetencji obywatelskich, w zakresie przedsiębiorczości oraz w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej oraz integrowania treści edukacyjnych z innymi dziedzinami aktywności dziecka, dostosowywaniem sposobów pracy i komunikowania się do dzieci, tworzeniem sytuacji sprzyjających konstruowaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i kompetencji społecznych dzieci (jako c.d cz1 zajęć). |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy - M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: III/6 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Pedagogika przedszkolna, Metodyka pracy w przedszkolu cz1. Liczba godzin: 15 h (w), 30 h (ćw) (RAZEM: 45h) Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, metoda ćwiczeniowa, metoda projektu, ćwiczeniowa Punkty ECTS: 5.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 15h udział w ćwiczeniach - 30h przygotowanie do ćwiczeń - 30h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego - 3h realizacja zajęć projektowych - 5h teczka prac – 5h przygotowanie do egzaminu – 8h egzamin - 2h Wskaźniki ilościowe: -Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 49 h; ETCS – 2 -O charakterze praktycznym - 83 h; ECTS – 3,32 |
Literatura: |
Literatura podstawowa Adamek I., Zbróg Z., (red.) Wczesna edukacja wobec wyzwań współczesności, Kraków 2011. Dryjas K., Jas M., Wspomaganie przedszkoli w rozwijaniu u dzieci kompetencji kluczowych, ORE, Warszawa 2017 Filipiak, E., Z Wygotskim i Brunerem w tle: Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz 2011. Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., (red.) Edukacja dziecka – mity i fakty, Białystok 2010. Jaszczyszyn, E., Partycypacja w edukacji formalnej – perspektywa nauczyciela w roli rodzica, [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami – nauczyciel wczesnej edukacji wobec czasu zmiany, Irena Adamek, Barbara Olszewska (red.), T. 1, Łódź 2014. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków 2011. Lubowiecka, J., Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa 2000. Muchacka, B. Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Kraków 1999. Sachajska, E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1984. Literatura uzupełniająca: Bochno, E., Sytuacje naturalne i inspirowane w pracy z dziećmi. Wychowanie w Przedszkolu 1999, nr 5. Kopik, A., Zatorska, M., Wielointeligentne odkrywania świata w przedszkolu. Program Wychowania w Przedszkolu, Kielce 2011. Lelonek M., (red.) Dziecko sześcioletnie i jego rozwój, Pabianice 2013. Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego Programy wychowania w przedszkolu Czasopisma: Wychowanie w Przedszkolu, Przedszkolne ABC, Bliżej Przedszkola |
Efekty uczenia się: |
1. Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów - K_W09 2. Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w obszarze wychowania przedszkolnego - K_W16 3.Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym - K_U09 4.Potrafi projektować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań- K_U10 5.Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy - K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uczestniczenie w zajęciach (w kontakcie bezpośrednim, on-line) Egzamin pisemny po semestrze VI, obejmujący tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Metodyka pracy w przedszkolu cz. 1 i Metodyka pracy w przedszkolu cz. 2 (treści wykładów i ćwiczeń). Egzamin pisemny: praca wysłana przez USOS-mail Zaliczenie egzaminu: Zaliczenie na ocenę. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z pracy (od 51% pkt. możliwych do uzyskania) Formy pomiaru/oceny pracy studenta: ocena z zastosowaniem skali ocen od niedostateczny do bardzo dobry. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.