Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-1YAEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest: 1.Wprowadzenie podstawowych pojęć i koncepcji z zakresu psychologii rozwoju człowieka i odniesienie ich do sfery funkcjonowania poznawczego, emocjonalnego, społecznego i osobowościowego 2. Zapoznanie ze wskaźnikami rozwoju, przebiegiem i mechanizmami zmian rozwojowych zachodzących w poszczególnych okresach życia. 3. Nabycie umiejętności dokonywania charakterystyki okresu rozwoju człowieka z uwzględnieniem wskaźników zmian rozwojowych i projektowania oddziaływań wspierających rozwój w poszczególnych sferach. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: I stopień Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Rok studiów: 1 rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład- l5 godzin Ćwiczenia- 15 godzin Punkty ECTS: 3,0 Metody dydaktyczne: wykład z prezentacja multimedialna, praca indywidualna, zespołowa, projekty, konsultacje, Bilans nakładu pracy studenta: 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. -udział w wykładach 5 godz.- godziny konsultacji 25 godz.- przygotowanie do ćwiczeń 10 godz..- przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu 10 godz. – przygotowanie do egzaminu Wskaźnik ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wvmagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. (1,5 ECTS) -o charakterze praktycznym : 45 godz, (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Trempała J. (red.). (2001) Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, rozdziały: 6-13. 2.Harwas-Napierała B, Trempała J. (2007) Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2, PWN, Warszawa 3. Trempała J. (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo PWN Warszawa 4. Brzezińska A. (2010) Portrety psychologiczne człowieka. GWP Gdańsk 5. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2000) Psychologia rozwoju człowieka t1, Warszawa PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Piaget J. (2005) Mowa i myślenie dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2. Schaffer H.R. (2005) Psychologia dziecka, Wydawnictwo PWN, Warszawa 3. Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2011) Psychologia kluczowe koncepcje. Tom 1 – Podstawy psychologii, PWN, Warszawa, rozdział 3 – Rozwój przez całe życie. 4.Turner J.S., Helims D.B., (1999) Rozwój człowieka, WSiP Warszawa 5.Vasta R. , Haith M. M., Miller S. A. (1995), Psychologia dziecka. WSiP Warszawa 6.Brzezińska A. (2002) Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Scholar Warszawa |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym - K_W05 Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju dziecka, adolescenta i człowieka dorosłego - K_W15 W zakresie umiejętności: Potrafi animować prace nad rozwojem człowieka w poszczególnych okresach życia - K_U11 Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie W zakresie kompetencji społecznych: Docenia znaczenie zdobytej wiedzy na temat czynników rozwoju człowieka i potrzebę współpracy różnych środowisk (rodziny, szkoły i placówek kulturalnych) w celu wspierania rozwoju człowieka - K_K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Do egzaminu dopuszczony jest student, który zaliczył ćwiczenia i był obecny na minimum 51% wykładów. Zaliczenie przedmiotu odbywa się w formie egzaminu pisemnego, który obejmuje polecenia otwarte wymagające opisowej odpowiedzi studenta, za każde z nich można uzyskać od 0 do 3 punktów. Otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu wymaga zdobycia przez studenta minimum 51% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.