Podstawy pedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-1YPPE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek Wydział Pedagogiki i Psychologii Nazwa kierunku studiów Pedagogika Poziom kształcenia Studia I stopnia Profil studiów Ogólnoakademicki Forma studiów Stacjonarne ECTS: 7 punktów Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł I Rok studiów /semestr I rok/ I semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca ważnych kwestii społecznych. Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 20 h wykładów + 40 h ćwiczeń Cele przedmiotu: · Zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną.· Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. · Zapoznanie studentów z elementarną wiedzą o wychowaniu.· Przygotowanie studentów do korzystania z wiedzy z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych. · Przygotowanie studentów do samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności.· Przygotowanie studentów do oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności. Treści przedmiotu: · Nauka wśród innych form ludzkiego doświadczenia. Rodzaje wiedzy tworzonej w naukach społecznych. Nauka jako wartość w społecznej przebudowie rzeczywistości. Krytyczna analiza założeń pozytywizmu i antypozytywizmu. Współczesne rozumienie humanizmu. Świat humanistyczny i zadania edukacji humanistycznej. Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki Klasyfikacje nauk pedagogicznych. Interakcje nauk pedagogicznych z innymi naukami Związek teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną Wychowanie. Pojęcie – znaczenia – dylematy. Pojęcie edukacja. Filozoficzne podstawy edukacji Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne. Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (kolokwium), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, ocena za referat, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dewey J., Demokracja i wychowanie. Warszawa 1972. Ewolucja tożsamości pedagogiki. H. Kwiatkowska (red.), Warszawa 1994. Gnitecki J., Status metodologiczny nauk pedagogicznych, Poznań 2006. Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP, Gdańsk 2003. Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa 2015. Hejnicka - Bezwińska T., Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa 1997. Kamiński S., Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin 1992. Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40. Kohlberg L., Mayer R., Rozwój jako cel wychowania. W: Spory o edukację, Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Warszawa 1993. Kowalczuk – Walędziak M. (2014), Transfer wiedzy miedzy uczelniami a instytucjami społecznej praktyki edukacyjnej. [w:] Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje, (red.) M. Kowalczuk – Walędziak, A. Korzeniecka – Bondar, K. Bocheńska – Włostowska, Kraków. Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997. Kwieciński Zbigniew, Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka 2012, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka 2017, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf Kwieciński Zbigniew, Edukacja wobec opóźnienia kulturowego. Nauka 2013, nr 1, s. 19 – 30. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_113_02_Kwiecinski.pdf Pedagogika T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa 2004. Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, B. Śliwerski (red.). Gdańsk 2006. Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. S. Palka (red.), Kraków 2004. Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000. Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29. Suchodolski B., Świat humanistyczny. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1985, nr 2. Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. "Studia Poradoznawcze", nr 4, s. 15-29. Śliwerski Bogusław, Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja , 2014, nr 2. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300 Śliwerski Bogusław, Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489 Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak – Walczak (red.), Tom I, Gdańsk 2007. Literatura uzupełniająca: Chalmers A., Czym jest to co zwiemy nauką? Wrocław 1993 . Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle porównawczym. Warszawa 1998. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia 1. Zna podstawową terminologię nauk pedagogicznych i jej źródła (K_W01) 2. Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W02) 3. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wychowania. (K_W03) 4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych (K_U02) 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (K_U04) 6. Ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie, na pozytywną ocenę, ćwiczeń. Egzamin pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.