Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-1YPSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin Metody dydaktyczne praca z tekstem, praca w grupach, analiza materiałów wizualnych i audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, przygotowywanie prezentacji Punkty ECTS 4 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 15 x 1h =15h - udział w ćwiczeniach 15 x 1h =15h - przygotowanie do zajęć 15 x 1h =15h - dokończenie w domu ćwiczeń, powtórzenie wiadomości 15 x 1h =15h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 9h + 1h =10h razem: 100h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
Literatura: |
P.Zimbardo, R.Gerrig (2012). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
1. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (K_W03) 2. Ma podstawową wiedzę na temat głównych psychologicznych koncepcji człowieka (koncepcja psychodynamiczna, behawioralna, poznawcza, humanistyczna) (K_W04) 3. Zna podstawowe psychologiczne teorie dotyczące uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne, uczenie się przez wgląd, modelowanie zachowania) oraz rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (K_W09) 4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną o zjawiskach psychicznych i strukturze osobowościw celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02) 5. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach regulacyjnych osobowości korzystając z różnych źródeł; rozwija swoje profesjonalne umiejętności w tym zakresie (K_U04) 6. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach psychologicznych (K_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład – egzamin pisemny (60% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) lub ustny (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pisemne (na zaliczenie 60% punktów) lub ustne (50% punktów jest niezbędne do uzyskania pozytywnej oceny) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.