Psychologia społeczna i wychowawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-2YGJG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia społeczna i wychowawcza |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowym zadaniem kształcenia w ramach przedmiotu jest ukazanie związków jednostki z jej otoczeniem społecznym i wzajemnego wpływu, jaki na siebie wywierają. Zrozumienie zasad i mechanizmów funkcjonowania człowieka jako części różnorodnych układów społecznych, stanowi podstawę rozpoznania problemów społecznych i wychowawczych, a w konsekwencji budowania trafnych programów pomocy czy interwencji. |
Pełny opis: |
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Poziom kształcenia: I stopień Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Kod przedmiotu: 0800-S1-2YGJG Język przedmiotu: polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe Rok studiów: 2 rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń, 15 godzin wykładów Punkty ECTS: 4 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Udział w wykładach: 15 godzin Udział w konsultacjach: 5 godzin Przygotowanie do zajęć: 30 godzin Przygotowanie zespołowej prezentacji: 10 godzin Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 10 godzin Przygotowanie do egzaminu: 10 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 o charakterze praktycznym - 60 |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka - Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (2014), Psychologia wychowawcza, T.1, T.2, PWN, Warszawa Wojciszke B. (2002), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar - Zimbardo, Ph. G (2012) Efekt Lucyfera. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: - Aronson E. „Człowiek istota społeczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 - Cialdini R. (2007). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk:GWP - Hock R. R. (2005), 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. (r. 10 „Psychologia społeczna”), Gdańsk: GWP - Kolemba, M. (2015) Skuteczna komunikacja interpersonalna. Asertywne wyrażanie krytyki jako praktyczna forma efektywnego komunikowania się, General and Professional Education, 2, pp. 28-33. http://genproedu.com/paper/2015-02/028-033.pdf - Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
K_W05, Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym. K_W06, Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. K_W15, Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej i wychowawczej. K_U08, Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. K_K08, Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusje podczas zajęć, prezentacje zespołowe, konsultacje indywidualne. Egzamin z treści wykładów i ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.