Pedagogika społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S1-2YPSP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | • wdrażanie studentów do samodzielnego i sprawnego korzystania z literatury przedmiotu; • rozbudzanie zainteresowań studentów problematyką środowiska życia współczesnego człowieka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki. Forma studiów - stacjonarne. Rodzaj przedmiotu - kierunkowy. Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne. Rok studiów/semestr - rok II, semestr III. Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika społeczna jest wiedza dotycząca środowiska społecznego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 20 godz. ćwiczenia 40 godz. Metody dydaktyczne: wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje; ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z obszaru pedagogiki społecznej. Punkty ECTS: 7. Bilans nakładu pracy studenta: 3,5 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 20 (wykłady) +40 (ćwiczenia) + 27,5 (godziny konsultacyjne i egzamin) 3,5 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (87,5 godz.): 35 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 52,5 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin) |
Literatura: |
1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls. 2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016. 3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012. 4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014. 5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018. 6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. 7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. 8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013. 11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010. 12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009. 13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012. 14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996. 15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001. 16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011. 17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010. 19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009. 20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice społecznej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych. K_W01 Student ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących pomiędzy nimi relacjach K_W07 Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących K_W10 Potrafi on dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych dotyczących rodziny i środowiskowych uwarunkowań; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. K_U01 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w środowisku życia współczesnego człowieka i rodziny, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej i społecznej na rzecz człowieka. K_U03 Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych na rzecz człowieka i współczesnej rodziny. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: dyskusja, prezentacje multimedialne, analiza tekstów. Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny z przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.