Psychologia kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-S2-1YPKL |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do psychologii klinicznej (Przedmiot i zadania psychologii klinicznej. Definiowanie podstawowych pojęć: zaburzenia rozwoju, zaburzenia zachowania, zaburzenia psychiki i osobowości. Rozumienie normalności i zdrowia w psychologii klinicznej. Znaczenie koncepcji i teorii w psychologii klinicznej) 2. Diagnoza zaburzeń klinicznych (Rozumienie normy w psychologii klinicznej. Patomechanizm zaburzeń psychicznych – czynniki biologiczne i psychospołeczne. Podstawowe podziały zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzieży i dorosłych wg DSM IV i ICD 10) 3. Stres psychologiczny i mechanizmy radzenia sobie z nim (Biologiczne i psychologiczne ujęcie stresu. Czynniki kształtujące odporność na stres. Strategie i style radzenia sobie ze stresem. Zespół stresu pourazowego) 4. Relacja przywiązania jako główny predyktor zdrowia psychicznego (Kluczowe tezy Bowlby’ego. Style przywiązania u dzieci. Style przywiązania u osób dorosłych. Związki nieprawidłowych rodzajów więzi z zaburzeniami psychicznymi) 5. Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia psychiczna (Diagnoza anoreksji i bulimii psychicznej wg DSM V. Obraz kliniczny i modele etiologiczne zaburzeń odżywiania. Rozumienie anoreksji i bulimii psychicznej w wybranych teoriach psychologicznych. Formy pomocy osobom z zaburzeniami odżywiania) 6. Proces żałoby naturalną reakcją na stratę (Fazy przeżywania żałoby. Normatywny i patologiczny proces żałoby. Sposoby pomagania osobom doświadczającym ważnych strat w życiu.) 7. Psychoterapia jako podstawowa metoda leczenia zaburzeń psychicznych (Różne sposoby rozumienia psychoterapii. Charakter zmiany osiąganej w psychoterapii - zmiana: zachowania, relacji interpersonalnych, systemu rodzinnego, właściwości intrapsychicznych. Główne nurty w psychoterapii. Wspólne cechy podejść psychoterapeutycznych) |
Literatura: |
WYKAZ LITERATURY OBOWIĄZKOWEJ: Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Rozdział 1. Psychologia kliniczna jako dziecina badań i praktyki. Rozdział 4. Pojęcia normy, normalności i zdrowia. Sęk, H. (2006). Psychologia kliniczna, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Rozdział 2. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia. Rozdział 3. Psychologia zaburzeń osobowości i zaburzeń lękowych. Rozdział 5. Psychologia zaburzeń afektywnych. Rozdział 6. Psychologiczne następstwa stresu traumatycznego. Kednall, P.C. (2012). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców. Gdańsk: GWP. Rozdział 4. Zaburzenia zachowania Rozdział 5. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi Rozdział 8. Zaburzenia odżywiania Rozdział 10. Całościowe zaburzenia rozwoju |
Efekty uczenia się: |
Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, funkcjonowania systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej. KA7_WG6 Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania. Rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności psychicznej, harmonii i dysharmonii psychicznej, normy i patologii psychicznej. KA7_WK4 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania zaburzonego psychologicznego funkcjonowania człowieka. KA7_WK4 Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi psychologii klinicznej w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. KA7_WG7 Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych. KA7_WK8 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie testu wiadomości składającego się z pytań otwartych oraz pytań wielokrotnego wyboru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.