University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Ethics in the Work of a Social Worker

General data

Course ID: 0800-SN1-2GPP
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Ethics in the Work of a Social Worker
Name in Polish: Etyka w pracy pracownika socjalnego
Organizational unit: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wiedza

Student posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych. Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, pedagogiczne, psychologiczne, społeczne stanowiące teoretyczne podstawy pracy socjalnej.


Umiejętności

Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań.


Kompetencje społeczne

Student ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki. Student posiada przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań socjalnych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy socjalnej.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Cel przedmiotu: zapoznanie studentów z podstawami etyki zawodowej, normami obowiązującymi w kodeksie zawodowym pracownika socjalnego. Wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im dostrzec i analizować dylematy etyczne pojawiające się podczas wykonywania obowiązków zawodowych oraz przewidzieć skutki konkretnych działań.

Zakres tematyczny: w ramach przedmiotu zostaną przedstawione treści dotyczące podstawowych zagadnień związanych z etyką zawodową, w szczególności z etyką zawodową w pracy pracownika socjalnego (np. normy, wartości, zasady obowiązujące pracowników socjalnych oraz dylematy i wyzwania w pracy socjalnej).

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - niestacjonarne

Kod przedmiotu - 0800-SN1-2GPP

Język przedmiotu - język polski

Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy

Rok studiów - II rok studiów I stopnia; semestr III.

Wymagania wstępne: student powinien znać podstawowe pojęcia z podstaw filozofii, etyki ogólnej.

Metody dydaktyczne: podające, dyskusja, warsztaty, prezentacje multimedialne, konsultacje indywidualne.

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 8 godzin, udział w ćwiczeniach: 7 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin, przygotowanie do ćwiczeń: 20 godzin, przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń:15 godzin, przygotowanie do kolokwium:15 godzin

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25h - 1 p. ECTS

o charakterze praktycznym: 50h - 2 p. ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Dominiak T., Etyka pracownika socjalnego w działaniu: Ethos i profesjonalizm, Praca Socjalna 1/2005.

Grzybek G., Etyczne podstawy pracy socjalnej: świadomość moralna, norma etyczna oraz wytyczne dla pracownika socjalnego i pedagoga społecznego, Bielsko-Biała 2007.

Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003.

Kodeks Etyczny Pracowników Socjalnych, PTPS.

Olech A., Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne, Katowice 2006.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009.

Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005.

Literatura uzupełniająca:

Brzeziński J., Chyrowicz B., Toeplitz-Winiewska M., Poznaniak W., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2014.

Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.

Dawid J. W., O duszy nauczycielstwa, Warszawa, 1932.

Dylematy etyczno-zawodowe psychologa, red.: M. Z. Stepulak, Lublin 2002.

Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, red.: J. M. Michalak, Łódź 2010.

Etyka nauczyciela, red.: M. Bajan, S. J. Żurek, Lublin 2011.

Galarowicz J., Powrót do wartości, Kraków 2011.

Grzybek G., Etyka rozwoju a pedagogika opiekuńcza, Rzeszów 2013.

Grzybek G., Podstawy pracy socjalnej. Ujęcie antropologiczno-etyczne, Bielsko-Biała 2006.

Kapias M., Kasperek K., Polok G., Etyczne aspekty wychowania w szkole wyższej, Katowice 2008.

Mikołajewicz W., Praca socjalna jako działanie wychowawcze, Katowice 1999.

Młodzież wobec moralności w zawodach kreujących sferę publiczną, red.: M. Chodkowska, Lublin 2010.

Praktyka psychologiczna w świetle standardów etycznych, red.: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2004.

Przecławski K., Etyka i religie na przełomie tysiącleci ciągłość i zmiana, Warszawa 2001.

Styczeń T., Merecki J., ABC Etyki, Lublin 2001.

Szewczyk K., Wychować człowieka mądrego. Zarys etyki nauczycielskiej, Warszawa 2013.

Szostek A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1995.

Teichman J., Etyka społeczna. Podręcznik dla studentów, Warszawa 2002.

Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Katowice 2006.

Vossenkuhl Wilhelm, Możliwość dobra. Etyka w XXI wieku, Kraków 2012.

Zagadnienie etyki zawodowej, red.: A. Andrzejuk, Warszawa 1998.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach rządowych i pozarządowych.

Umiejętności

Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

Student potrafi posługiwać się normami etycznymi w podejmowanej aktywności pracowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań.

Kompetencje społeczne

Student ma przekonanie o wadze profesjonalnego podejścia do swoich obowiązków; poszukuje optymalnych rozwiązań i postępuje zgodnie z zasadami etyki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie wykładów - na ocenę

Zaliczenie ćwiczeń - na ocenę

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)