Poradnictwo rodzinne i wychowawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SN1-2XGWZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo rodzinne i wychowawcze |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Poradnictwo rodzinne i wychowawcze 0800-SN1-2XGWZ |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z działaniami, podejmowanymi przez osoby we współpracy z instytucjami i organizacjami, mającymi na celu zapewnienie prawidłowego rozwoju oraz wychowania dzieci i młodzieży, m.in. poprzez wspieranie prawidłowego funkcjonowania rodziny. Podczas zajęć zostaną omówione różne formy pomocy udzielanej dzieciom i dorosłym, dotyczące złożonej problematyki wychowawczej, głównie napotykanych przez rodziców trudności w postępowaniu z dziećmi, nieprawidłowych relacji rodzic – dziecko, problemu rozwodu rodziców, zachowań destrukcyjnych dzieci (wagary, ucieczki, używki, itp.), problemów rodzinnej opieki zastępczej. Na zajęciach przedstawione zostaną sposoby korygowania postępowania wychowawczego rodziców poprzez podjęcie próby zmian w nawykach, zwyczajach, metodach wpływu na dziecko, relacjach między członkami rodziny, itp. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - przedmiot do wyboru (M_5) Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: pedagogika, psychologia Rok studiów/semestr: II rok I° Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii społecznej Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładów i 7 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: konsultacje, projekt, wykład, praca w grupach, warsztaty, metody aktywizujące Punkty ETCS: 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach – 8 godzin Udział w ćwiczeniach – 7 godzin Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin Razem: 25 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć – 20 godzin Przygotowanie do zaliczenia (przygotowanie i poprowadzenie warsztatów) – 20 godzin Razem: 40 godzin Łącznie: 65 godzin Wskaźniki ilościowe: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin - 1 punkt ETCS o charakterze praktycznym: 40 godzin - 2 punkty ETCS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ciczkowska – Giedziun M., Praca socjalna z rodziną oparta na zasobach, [w:] Dysfunkcje rodziny. Roczniki socjologii rodziny XXI, Poznań 2011. Dudziak U., Koszałka G., Młyński J. (red.), Poradnictwo rodzinne w teorii i w praktyce, Kraków 2013. Dybowska E., Wojtanowicz K., System wspierania i formy pracy z rodziną, Kraków 2013. Gray M., Webb S. A., Praca socjalna. Teorie i metody, Warszawa 2012. Kargulowa A.,O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004. Kawula S., Brągiel J., Janke A., Pedagogika rodziny, Warszawa 2009. Malinowski W., Całusińska M., Trening umiejętności wychowawczych, Gdańsk 2012. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci: psychologiczny obraz sytuacji problemowych, Warszawa 2000. Okła W., Poradnictwo terapeutyczne, Lublin 2013. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków 2011. Satir, V., Terapia rodziny, Gdańsk 2000. Skałbania B., Poradnictwo Pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2009. Weissbrot- Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin: podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012. Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca- profesja, pasja, powołanie, Warszawa 2003. Żukiewicz A., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011. Literatura uzupełniająca: Dejong P, I.K. Berg, Rozmowy o rozwiązaniach, Podręcznik, Wyd. Księgarnia Akademicka, Kraków 2007. |
Efekty uczenia się: |
K_W04: ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce - dyskusja K_W11: posiada elementarną wiedzę o prawach i obowiązkach pracownika socjalnego zatrudnionego w instytucjach samorządowych i pozarządowych - dyskusja K_U06: rozumie organizację i zasady funkcjonowania instytucji życia społecznego - dyskusja K_U07: posiada umiejętność formułowania celów, planowania i oceny skuteczności swoich działań w pracy socjalnej - przygotowanie warsztatów, case study K_K04: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących pracę socjalną; jest w stanie porozumiewać się zarówno z osobami będącymi specjalistami, jak i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie - przygotowanie warsztatów, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.