(in Polish) Praca z dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną
General data
Course ID: | 0800-SPO-8HBJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.0
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Praca z dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną |
Organizational unit: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem przedmiotu jest przygotowanie słuchaczy do organizowania i realizacji zajęć wspomagania rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością , rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój intelektualny, psychomotoryczny i komunikację dziecka |
Short description: |
(in Polish) W ramach zajęć zaprezentowane zostaną metody i formy pracy z uczniem ze sprzężoną niepełnoprawnością, zasady ich doboru i zastosowanie w zależności od indywidualnych możliwości ucznia. Zaprezentowane zostaną zasady konstruowania indywidualnych programów terapii i wspomagania rozwoju. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Oficyna Wyd. ”Impuls”, Kraków, 2003. Lovaas O.I. , Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993. Kielin J., Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2000. Kijak R. , Niepełnosprawność intelektualna : między diagnozą a działaniem. CRZL, Warszawa, 2013. Pilecki J., Usprawnianie, wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym. Wyd. Nauk. Akad. Ped. , Kraków, 2002. Walczak G., Kształcenie uczniów z wieloraką złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W:Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna, PWN Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: Pisula E., Danielewicz D. (red.), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2007. Bogdanowicz M., Kasica A., Ruch rozwijający dla wszystkich. Wyd. Harmonia , Gdańsk, 2003. Kielin J., Klimek-Markowicz M. , Krok po kroku: nauczanie dzieci z umiarkowana, znaczną, głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2014. Kielin J., Profil osiągnięć ucznia. dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. Gdańskie Wyd. Psych. Gdańsk, 2016. Kuleczka-Raszkowska M., Markowska D., Uczę się poprzez ruch. Program terapii dla dzieci autystycznych ze sprzężona niepełnosprawnością Raszewska M., Szoć K., Wzrastajcie z nami a nie obok nas. Program pracy edukacyjno-terapeutycznej dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i dzieci z autyzmem. Wyd. Harmonia, Gdańsk, 2010. Tomkiewicz-Bętkowska A., ABC Pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym. Wyd. Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. Walczak G., Kształcenie uczniów z wieloraką złożoną niepełnosprawnością – poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W:Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna, PWN Warszawa 2017. Zasępa E., Osoba z niepełnosprawnością intelektualną – procesy poznawcze. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2016. . |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W03 Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową dotyczącą specyfiki funkcjonowania psychofizycznego osób z poszczególnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej. K_W05 Wie, jak przebiega proces rehabilitacji i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zna uwarunkowania tych procesów. K_U01 Posiada praktyczne umiejętności w zakresie planowania, projektowania i organizowania warsztatu pracy edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznej, potrafi zastosować odpowiednie metody i środki w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej uczniów. K_U02 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji pedagogicznych uczniów oraz potrafi generować rozwiązania problemów, jak również przewidywać skutki planowanych działań. K_K04 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań dydaktyczno – wychowawczych oraz terapeutycznych, przestrzega zasad etyki zawodowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: - wykład, prezentacja multimedialna; - dyskusja, burza mózgów, metoda zajęć praktycznych. Forma zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, aktywny udział na zajęciach, przygotowanie pracy zaliczeniowej . |
Copyright by University of Bialystok.