Poradnictwo zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SS1-3AHR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo zawodowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego rynku pracy. |
Skrócony opis: |
1. Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego rynku pracy. 2. Umiejętność zdefiniowania podstawowych pojęć w poradnictwie zawodowym. 3. Przekazanie wiedzy na temat specyfiki rozwoju oraz zadań rozwojowych poszczególnych okresów życia człowieka w kontekście kreowania ścieżki zawodowej. 4. Poznanie czynników wspierających rozwój zawodowy. 5. Zdobycie umiejętności wykonywania dokumentów aplikacyjnych tj. list motywacyjny, curriculum vitae i inne. 6. Przekazanie wiedzy na temat krajowych i europejskich programów rewitalizacyjnych dl a ludzi w wieku 50+ w kontekście ich aktywizacji na rynku pracy |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne Rok studiów/semestr - rok 3, stopień 1, semestr VI Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu pedagogiki społecznej, psychologii rozwoju w ciągu całego życia Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin Metody dydaktyczne Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje, metoda problemowa Ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, praca w grupach, dyskusja, analiza tekstów, prezentacja filmów edukacyjnych, konsultacje Punkty ECTS - 2 Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 5h - 1 pkt. ECTS; przygotowanie do zajęć i zaliczenia 30h - 1 pkt. ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może przedyskutować nurtujące go kwestie) - 30h - 1 pkt. ECTS b) o charakterze praktycznym - 25h - 1 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bańka A., Zawodoznawstwo doradztwo zawodowe pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań 1995. 2. Bednarczyk H., Figurski J., Żurek M.(red.), Pedagogika pracy. Doradztwo zawodowe. Radom 2006. 3. Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich. Kraków 2005. 4. Drabik-Podgórna V. (red.), Poradnictwo między etyką a techniką. Kraków 2007. 5. Guichard J., Huteau M., Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego. Kraków 2005. 6. Kukla D., Bednarczyk Ł., Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Warszawa 2010. 7. Parzęcki R., Symela K., Zawadzki B., Orientacja i Poradnictwo zawodowe. Materiały informacyjno-metodyczne. Radom 1995. 8. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M, Podstawy gerontologii społecznej. Warszawa 2006. 9. Tokarz J, „Rynek pracy a osoby bezrobotne. 50+ - bariery i szanse". Warszawa (materiały konferencyjne). 10. Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa. Warszawa 1993. 11. Wojtasik B., Poradnictwo zawodowe [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. IV. Warszawa 2005. 12. Wołk Z., Całożycioweporadnictwo zawodowe. Zielona Góra 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Chojnacki W., Balasiewicz A., Człowiek w nowoczesnej organizacji. Wybrane problemy doradztwa i zawodowego i personalnego. Toruń 2005. 2. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany porado znawczego dyskursu. Podręcznik akademicki. Warszawa 2004. 3. Kołaczek B., Dyskryminacja kobiet w zatrudnieniu. „Polityka Społeczna" 2009 nr 5-6. 4. Skłodowski H.(red.), Psychologiczna problematyka doradztwa zawodowego. Materiały do studiowania. Tom I i II. Łódź 2005. 5. Stopińska - Pająk A.(red.), Edukacja dorosłych. Doradca zawodowy. Rynek pracy. Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W04 Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu pomocy społecznej w Polsce i Unii Europejskie; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja, praca w grupach, kolokwium. K_W08 Student ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur, więzi społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjami; Sposób weryfikacji efektu: praca w grupach, kolokwium. K_W12 Student jest wyposażony w wiedzę dotyczącą kluczowych przemian i mechanizmów współczesnego świata; posiada wiedzę z obszaru prawa, ekonomii, nauk społecznych wyjaśniającą funkcjonowanie pracy socjalnej w Polsce; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja podczas zajęć, kolokwium. UMIEJĘTNOŚCI K_U15 Student potrafi wspomagać rozwój człowieka przez wyzwalanie jego własnych sił rozwojowych oraz możliwości; potrafi rozwijać w bezpośrednim środowisku warunki wielostronnej, korzystnej aktywności społecznej; Sposób weryfikacji efektu: praca w parach/w grupach; gry symulacyjne; praca z tekstem. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odczuwa potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia; Sposób weryfikacji efektu: dyskusja prowadzona podczas zajęć, praca w grupach podczas zajęć; konsultacje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z konwersatorium i testu z treści realizowanych na wykładach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.