Warsztaty socjoterapeutyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-2BDS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty socjoterapeutyczne |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych • rozwijać umiejętności konstruowania programów korekcyjnych z wykorzystaniem socjoterapii • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców • rozwijać praktyczne umiejętności wpływu w procesie resocjalizacyjnym |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Poznanie procesów skutecznej pomocy socjoterapeutycznej w warunkach resocjalizacji. Zdobycie umiejętności w zakresie korekty zachowań z wykorzystaniem strategii grupy socjoterapeutycznej. Ćwiczenie umiejętności konstruowania i prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych. Socjoterapia jako proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza.Oddziaływania socjoterapeutyczne wobec dziecka z doświadczeniem urazowym. Model diagnozy socjoterapeutycznej w resocjalizacji. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych. Cele edukacyjne w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. |
Pełny opis: |
Socjoterapia jako forma pomocy dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania. Socjoterapia- proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza Model urazu psychicznego i formy jego redukcji. Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja spotkań socjoterapeutycznych w procesie resocjalizacji . Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych – rola socjoterapeuty. Strategie oddziaływań w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Prezentacja technik pracy nad oporem i kryzysem w grupie oraz twórczych metod rozwiązywania problemów. Specyfika diagnozy w socjoterapii. Analiza technik motywacyjnych do zmian.Praca nad integracją i współpracą w grupie oraz otwartością i zaufaniem w procesie socjoterapeutycznym. Analiza wzorcowych projektów socjoterapeutycznych realizowanych w placówkach resocjalizacyjnych . Budowa umiejętności projektowania i prowadzenia warsztatów socjoterapeutycznych. Konstruowanie samodzielnych projektów socjoterapeutycznych. Analiza programów w odniesieniu do procesu resocjalizacji. |
Literatura: |
M. Deptuła [red.] - Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, cz. 3, Bydgoszcz, 2005 A. Karasowska - Zaburzenia zachowania uczniów jako dysfunkcyjna siła działająca w systemie społecznym szkoły w: M. Deptuła [red.] Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz, 2006 B. E. Robinson - Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 1998 K. Sawicka [red]- Socjoterapia, Warszawa, 1999 K. Sawicka - Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii, Remedium, marzec, 2006, s.28-29 K. Sawicka - Praca z trudnymi zachowaniami, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55J. Jagieła,- Socjoterapia w szkole, Rubikon, Kraków 2009 M. Wilk,- Diagnoza w socjoterapii, GWP, Gdańsk 2014 B. Jankowiak/red/,- Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej, UAM, Poznań 2013 |
Efekty uczenia się: |
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących K_W16 Ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych . K_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych K_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych K_U03 Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych. K_K02 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja projektu . Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych; • ocena realizacji projektu socjoterapeutycznego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.