Subkultury młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-3AIT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Subkultury młodzieżowe |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami przynależności młodzieży do grup subkulturowych. • Zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą przedmiotu. • Zapoznanie studentów z koncepcjami grup subkulturowych. • Zapoznanie studentów z psychospołecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami przynależności do subkultur młodzieżowych. |
Skrócony opis: |
• Treści ćwiczeń obejmują prezentację i analizę subkultur młodzieżowych jako form generowanych przez młodzież a kwestionujących lub negujących normy społeczne i kulturowe. Stąd też wymagania wstępne stanowi wiedza z socjologii ogólnej oraz psychologii |
Pełny opis: |
• Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami przynależności młodzieży do grup subkulturowych. • Zapoznanie studentów z podstawową terminologią dotyczącą przedmiotu. • Zapoznanie studentów z koncepcjami grup subkulturowych. • Zapoznanie studentów z psychospołecznymi i kulturowymi uwarunkowaniami przynależności do subkultur młodzieżowych. • zapoznanie studentów z zagadnieniami profilaktyki społecznej w obszarze subkulturowym |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Pęczak, Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury : problematyka edukacyjna. - Warszawa 1999 Hoffmann B., Postawy buntu w procesie przemian pokoleniowych młodzież, Edukacja. – 2005 nr 1. Fatyga B., „Dzicy z naszej ulicy – antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa 1999 Paleczny T., Grupy subkultury młodzieżowej (próba analizy – propozycje teoretyczne, „Kultura i Społeczeństwo” 1993 nr 4. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej : wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999. Siemaszko A., Granice tolerancji (o teoriach zachowań dewiacyjnych), Warszawa 1993. Fatyga B., Analiza stanu badań nad kulturą młodzieżową i grupami subkulturowymi w Polsce, [w:] G. Babiński, J, Mucha, A. Sadowski (red.) „Pogranicze – Studia Społeczne” t. VI (numer specjalny), Białystok 1997. Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenie stylu, Kraków 2004. Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe – aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Hoffman B., Kultura rockowa // Problemy Opiekuńczo– Wychowawcze.– 1997, nr 7. J. Patrick Williams, Subcultural Theory. Traditions and Concepts, Cambridge 2011 Literatura uzupełniająca: Thorne T., Mody – kulty – fascynacje, Warszawa 2001. Hall S., Jefferson T.(eds.) „Resistance Through Rituals”, London 1993 Thornton S., Gelder, K., (eds.) „The Subcultures Reader” London 1997 Muller T., Młodzieżowe podkultury. Warszawa 1987 Janowska J., Subkultury - norma czy symptom, Opieka, Wychowanie, Terapia. – 1997 nr 1. Schulz K., Nieformalne grupy rówieśnicze, Edukacja i Dialog. - 2001 nr 6. Tokarski S., Orient i subkultury, Warszawa 1996. Wertenstein-Żuławski J., Między nadzieją a rozpaczą : rock, młodzież, społeczeństwo, Warszawa 1993 Chylak A., Graffiti w kulturze współczesnej // Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze. –1997, nr 7. Hoffman B., Techno – subkultura smutku // Problemy Opiekuńczo–Wychowawcze. – 2001, nr 6. Lipka R., Skinheads w walce o wielką Polskę // Społeczeństwo Otwarte. – 1992, nr 5. Dudała J., Fani – chuligani : rzecz o polskich kibolach: studium socjologiczne, Warszawa 2004. Jundziłł E., Pawłowska R., Grupy subkulturowe w percepcji społecznej młodzieży,[W:] Młodzież a dorośli: napięcia między socjalizacją a wychowaniem, red. nauk. R. Kwiecińska, M. J. Szymański, Kraków, 2001 Prejs B., Subkultury młodzieżowe : bunt nie przemija, Katowice, 2005 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student zna ramy teoretyczne i terminologiczne z zakresu uwarunkowań przynależności młodzieży do grup subkulturowych. K_W01 Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne dotyczące grup subkulturowych. Student zna psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania identyfikacji oraz przynależności młodzieży do grup subkulturowych. K_W09 UMIEJĘTNOŚCI Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specyfiki funkcjonowania subkultur młodzieżowych - analizuje to zagadnienie z perspektywy różnych obszarów działalności pedagogicznej oraz koncepcji teoretycznych. K_U1 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie przynależności młodzieży do grup subkulturowych. K_K08 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza K_W01 Student zna ramy teoretyczne i terminologiczne z zakresu uwarunkowań przynależności młodzieży do grup subkulturowych. Wiedza K_W09 Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne dotyczące grup subkulturowych. Student zna psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania identyfikacji oraz przynależności młodzieży do grup subkulturowych Umiejętności K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specyfiki funkcjonowania subkultur młodzieżowych - analizuje to zagadnienie z perspektywy różnych obszarów działalności pedagogicznej oraz koncepcji teoretycznych. Kompetencje społeczne K_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne o charakterze diagnostycznym i profilaktycznym w zakresie przynależności młodzieży do grup subkulturowych. Sposób weryfikacji: Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy: • a) oceniania ciągłego (aktywność w trakcie zajęć) • b) pracy własnej – charakterystyki wybranego zagadnienia szczegółowego (wskazanego opisie przedmiotu) w formie projektu zawierającego analizę danych wtórnych, (literatura przedmiotu plus analiza treści z internetu) umożliwiającą opis problemu w zakresie symptomów, etiologii oraz profilaktyki. Praca w oparciu o bezpłatną aplikację Padlet (www.padlet.com przykład zastosowania: http://padlet.com/wall/kateyouthculture) oraz platformę edmodo (https://www.edmodo.com/home) • c) pracy własnej – jakość oceniania (blind review) innych prac w zakresie doboru źródeł, struktury, treści oraz strony formalnej Sposób zaliczenia, • Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.