Resocjalizacja instytucjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZN1-3GOF | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja instytucjonalna | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
Moduł specjalnościowy - niestac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z istniejącym w Polsce systemem instytucji profilaktyczno-resocjalizacyjnych. Podczas zajęć omówione zostaną zagadnienia między innymi z zakresu: instytucjonalnych systemowych rozwiązań w zakresie opieki, wychowania, resocjalizacji i terapii nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw oraz zadań i kompetencji, a także prawnych podstaw funkcjonowania instytucji i organizacji powołanych do tych działań. Ponadto omówione zostaną wybrane instytucje i programy resocjalizacyjne prowadzone w placówkach resocjalizacyjnych, system profilaktyki i kierunki jego rozwoju w zakresie instytucjonalnej działalności edukacyjnej, opiekuńczej, pomocowej i wychowawczej. | |
Literatura: |
Mudrecka I., Snopek M., Resocjalizacja instytucjonalna – Bariery i możliwości, Opole 2013. Kupiec H., Probacja i resocjalizacja instytucjonalna, Uniwersytet Szczeciński, 2011 Staniaszek M., Kubiak D., Instytucjonalny system resocjalizacji nieletnich w Polsce. Kudlak G., Kozaczuk F., Resocjalizacja instytucjonalna, 2016. Mudrecka I., Snopek M., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Opole 2013. B. Zajęcka, A. Kamiński, Resocjalizacja nieletnich w warunkach młodzieżowego ośrodka wychowawczego – teraźniejszość i przyszłość, [w:] A. Jaworska (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Impuls, Kraków 2009, s. 353. Machel H. 2003 Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Gdańsk Wyd. „Arche”. Literatura uzupełniająca Bartkowicz Z., Agresywność, kompetencje społeczne i samoocena resocjalizowanych nieletnich a ich przestępczość w okresie dorosłości, Lublin 2013. Wójcik D.,Stosowanie w postepowaniu karnym narzędzi diagnostyczno-prognostycznych służących oszacowaniu ryzyka powrotności do przestępczości, Warszawa, 2012. Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971. Sztuka M., Efektywność oddziaływań w zorientowanym korekcyjnie modelu instytucji penitencjarnej. Doświadczenia amerykańskie, „Czasopismo Prawa Karnego i Nauk Penalnych” 2007, nr 1. W. Kędzierski, Organizacyjno-prawne i psychospołeczne uwarunkowania resocjalizacji instytucjonalnej (wybrane aspekty), [w:] F. Kozaczuk (red.), Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009, s. 302–306. Machel H., Lenczewska H., Resocjalizacja młodzieży w warunkach izolacji społecznej – idea, możliwości i perspektywy, [w:] T. Sołtysiak, J. Sudar-Malukiewicz (red.), Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003, s. 438. Sarzała D., Znaczenie podmiotów wsparcia społecznego w procesie resocjalizacji penitencjarnej, [w:] A. Rejzner, P. Szczepaniak (red.), Terapia w resocjalizacji. Ujęcie praktyczne, cz. 2, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s. 175–202. Gawęcka M., Transpozycja wychowania instytucjonalnego w świetle analizy porównawczej instytucji totalnej i symbolicznej, [w:] R. Szczepanik, J. Wawrzyniak (red.), Opieka i wychowanie w instytucjach wparcia społecznego. Diagnoza i kierunki rozwoju, Wyd. AHE w Łodzi, Łódź 2012, s. 25–26. | |
Uwagi: |
Metody dydaktyczne Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna Ćwiczenia: dyskusje, burza mózgów Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny Ćwiczenia: aktywność podczas zajęć, praca zaliczeniowa/prezentacja Punkty ECTS 3punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. Przygotowanie do egzaminu 15 godz. Przygotowanie pracy pisemnej 10 godz. Czytanie literatury 14 godz. RAZEM 59 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 10 godz. Udział w ćwiczeniach 6 godz. RAZEM 16 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 75 1 punkt ECTS = 25 godzin 75 godzin: min 25 godzin = 3,0 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.