Teoretyczne podstawy resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-2GOA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami pedagogiki resocjalizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem wymiarów: ontologicznego, metafizycznego, epistemologicznego i metodologicznego. DOtyczy zarówno postrzegania normy i dewiacji, definiowania nieprzystosowania społecznego oraz podstaw metodycznych. Istotnym elementem jest analiza specyfiki oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym oraz w wymiarze instytucjonalnym. Zakres przydatnej wiedzy którą powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu: podstawy filozofii, podstawy socjologii, podstawy psychologii. |
Skrócony opis: |
Przybliżenie studentom podstaw resocjalizacji umożliwiających przyswojenie wiedzy na temat postrzegania osób społecznie nieprzystosowanych oraz oddziaływań resocjalizacyjnych ze względu na ich podstawy teleologiczne, koncepcje oraz metodykę |
Pełny opis: |
1. Norma a dewiacje w życiu społecznym 2. Teleologia w pedagogice resocjalizacyjnej 3. Teoretyczne koncepcje resocjalizacji 4. Metodyka wychowania resocjalizującego 5. Twórcza resocjalizacja - istota i specyfika oddziaływań 6. Resocjalizacja w środowisku otwartym 7. Resocjalizacja instytucjonalna 8. Współczesne nurty resocjalizacji 9. Odstąpienie od przestępczości |
Literatura: |
- M. Konopczyński, Pedagogika resocjalizacyjna .W stronę działań kreujących ,Impuls, Kraków 2014 - M. Konopczyński, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Wyd. Pedagogium, Warszawa, 2013 - L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Wydawnictwo APS, Warszawa 2001 lub 2004 i ich wznowienia. · M. Konopczyński, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa 2006. · B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja tom 1 i 2, PWN, Warszawa 2007. M. Michel, Gry uliczne w wykluczenie społeczne w przestrzeni miejskiej: perspektywa resocjalizacyjna, Wyd. UJ, Kraków 2016. R. Szczepanik, Stawanie się recydywistą : kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości, Wyd. UŁ, Łódź 2015 M. Muskała, "Odstąpienie od przestępczości" w teorii i praktyce resocjalizacyjnej , Wyd UAM, Poznań 2016 K. Pospiszyl, Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998. Cz .Czapów, S. Jedlewski, Pedagogika resocjalizacyjna, PWN, Warszawa 1971 A. Barczykowska, S. Dzierżyńska-Breś, M. Muskala, Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo UAM, Poznań 2015 E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008. K. Sawicki, Diady, kliki, gangi. Młodzież społecznie nieprzystosowana w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2018 |
Efekty uczenia się: |
KA6_WG1 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice resocjalizacyjnej i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KA6_WG2 ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi KA6_WG4 zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej Zna (charakteryzuje) najważniejsze tradycyjne i współczesne systemy resocjalizacyjne oraz rozumie ich uwarunkowania. KA6_WG7 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach KA6_WK3 ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i zachodzących w nich procesach warunkujących status nieprzystosowania i oddziaływania resocjalizacyjne sposób weryfikacji - test z zakresu tematyki zajęć (próg dla oceny pozytywnej wynosi 51% poprawnych odpowiedzi) |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób weryfikacji wiedzy: egzamin pisemny na ocenę z materiału przekazanego na wykładach zgodnie z poniższym kluczem: 3 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 51%- 60%) 3,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 61-70%) 4 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 71-80%) 4,5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 81-90%) 5 (Zaliczenie egzaminu na poziomie 91-100%) Ważne! W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną w kraju w roku akademickim 2019/2020 forma zaliczenia jest następująca: - test pisemny za pośrednictwem platformy Blacboard ( weryfikacja punktowa oceny zgodna z kluczem zamieszczonym powyżej). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.