Pedagogika resocjalizacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-2PRE |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika resocjalizacyjna |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest - zapoznanie studentów z podstawami pedagogiki resocjalizacyjnej, jej specyfiką (jako interdyscyplinarnego obszaru wiedzy) w systemie nauk o wychowaniu, a w szczególności: -zapoznanie z teoretycznymi i teleologicznymi podstawami oddziaływań resocjalizacyjnych - analiza doświadczeń z zakresu realizacji oddziaływań resocjalizacyjnych w wymiarze instytucjonalnym oraz pozainstytucjonalnym w Polsce i za granicą - przybliżenie problematyki nieprzystosowania społecznego w wymiarze etiologii oraz symptomatologii i profilaktyki Studenci powinni posiadać podstawy wiedzy z zakresu podstaw filozofi, psychologii i socjologii.i |
Skrócony opis: |
Treści obejmują charakterystykę pedagogiki resocjalizacyjnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem kwestii nieprzystosowania społecznego w sferze etiologii, symptomatologii oraz typologii zachowań z jednoczesnym określeniem wymiarów działalności diagnostycznej i metodycznej w obszarach: opieki, wychowania i terapii |
Pełny opis: |
przedmiot obejmuje takie takie zagadnienia, jak: 1. Przedmiot, cele, zadania funkcje, zakres oraz podstawowa terminologia pedagogiki resocjalizacyjnej 2. Interdyscyplinarność pedagogiki resocjalizacyjnej, 3. Działy pedagogiki resocjalizacyjnej 4. Pojęcie normy i jej znaczenie w procesie resocjalizacji 5. Funkcjonalny model resocjalizacji 6. Nieprzystosowanie społeczne i jego specyfika (definiowanie, etiologia, koncepcje, typologie) 7. Dzieje resocjalizacji nieletnich. Historia i współczesność 8. Systemy wychowania resocjalizującego 9. Prawny wymiar oddziaływań resocjalizacyjnych w kontekście standardów międzynarodowych 10. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne formy oddziaływań resocjalizacyjnych 11. Resocjalizacja penitencjarna i jej specyfika |
Literatura: |
Urban B., Stanik M. (red), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, t.1-2. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000 Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998 Urban B., Dewiacje wśród młodzieży : uwarunkowania i profilaktyka, Kraków 2001. Pospiszyl K., Psychopatia, Warszawa 2000 Kalinowski M., Pełka J., Zarys dziejów resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1996 Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich: analiza pedagogiczna. Lublin 2000 Kalinowski M.: Europejskie systemy resocjalizacji nieletnich, Warszawa 1991 Kozaczuk F., Radochoński M:. (red.) Aktualne problemy pedagogiki resocjalizacyjnej i patologii społecznej. Rzeszów 2000. Marczak M.(red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - zna elementarną terminologię stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej oraz rozumie jej zakres i przedmiot. - ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną dotyczącą przyczyn, dynamiki i specyfiki zjawiska nieprzystosowania społecznego oraz rozumie różnorodne jego uwarunkowania. - potrafi wykorzystać podstawową interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań , a także specyficznych problemów społecznych w celu wskazania propozycji rozwiązań zapobiegawczych i naprawczych (prognozując przebieg ich rozwiazywania oraz przewidując skutki planowanych działań stosowanych w praktyce rozwiązywania problemów społecznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu oceną pozytywną. Egzamin w formie pisemnej (test) lub ustnej (treści poruszane na wykładzie oraz ćwiczeniach). Ocena końcowa - średnia z oceny z ćwiczeń oraz testu z wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.