Diagnoza rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3AIY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza rodziny |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
· Pogłębienie wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej. · Wskazanie na istotę wczesnej diagnozy w rozwiązywaniu problemów opiekuńczych, wychowawczych oraz społecznych. · Zapoznanie z odpowiednimi metodami, technikami diagnostycznymi oraz ich interpretacją. · Wskazanie na istotę diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w różnych opiekuńczo-wychowawczych oraz resocjalizacyjnych. · Zapoznanie z terapeutycznymi formami pracy z dzieckiem i rodziną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika resocjalizacyjna Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr Znajomość elementarnej wiedzy z zakresu funkcjonowania rodziny, potrzeb opiekuńczych oraz procesu poznania diagnostycznego. Przedmioty wprowadzające: Diagnostyka pedagogiczna, Psychologia rozwojowa, Pedagogika społeczna. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Udział w konsultacjach 5 godz. RAZEM 50 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz. RAZEM 50 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin 100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS |
Literatura: |
E. Jarosz. E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2006. · K. Stemplewska - Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencje profesjonalne, GWP, Gdańsk 2013. · E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Wyd. „Impuls”, Kraków 2013. · B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Wyd. „Impuls”, Kraków 2011. · D. W. Winnicott, Dziecko, jego rodzina i świat, Oficyna Ingenium, Warszawa 2010. · I. Janicka, H. Liberska (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014. · E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004. · E. Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji, Wyd. PWN, Warszawa 2008. · S. Kvale, Prowadzenie wywiadów , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach K_W06 ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W16 UMIEJĘTNOŚCI potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej K_U01 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej względem rodziny K_U03 KOMPETENCJE SPOŁECZNE ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia K_K01 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne wobec rodziny i jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Ćwiczenia audytoryjne: · praca w grupach · dyskusja Forma zaliczenia: zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.