Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania resocjalizującego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ZS1-3BAD
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania resocjalizującego
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, teorii wychowania i współczesnych koncepcji wychowawczych, kryminologii, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu metodyki oddziaływań wychowawczych ( indywidualnych i grupowych) w środowisku resocjalizującym, głównie diagnozowania przyczyn niedostosowania społecznego, podejmowania interwencji profilaktycznych i resocjalizujących, stosowania odpowiednich zasad, metod, technik wychowawczo-resocjalizacyjnych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu :specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika

Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 30 godz. - ćwiczenia

Punkty ECTS: 5 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - liczba godzin:

- udział w wykładach 15 h

- udział w ćwiczeniach 30 h

- przygotowanie do ćwiczeń- 20 h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h

- przygotowanie i realizacja prezentacji 20 h

- przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 20 h

- studiowanie literatury przedmiotu 10 h

Razem 125 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h/2.0 pkt.ECTS

- o charakterze praktycznym 70 h/3,0 pkt.ECTS

Treści zajęć:

1.Miejsce metodyki wychowania resocjalizacyjnego w pedagogice. Teorie poznawczo-behawioralne w pracy resocjalizacyjnej.Założenia aksjologiczne i teleologiczne metodyki resocjalizacji

2. Struktura instytucji resocjalizacyjnych i systemy wychowawcze wspierające i inspirujące działania resocjalizacyjne. Profilizacja placówek.Współczesne tendencje i kierunki w metodyce resocjalizacyjnej .

3. Organizacja życia zbiorowego w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich i dorosłych. Etapy resocjalizacji. Stosowane metody pracy.

4 Metody, formy i środki oddziaływań resocjalizacyjnych.Obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego. Zasady postępowania metodycznego.

5.Programowanie pracy resocjalizacyjnej. Indywidualny Program Resocjalizacji. Program oddziaływań resocjalizacyjnych w grupie.

6..Pedeutologiczne uwarunkowania oddziaływań resocjalizacyjnych w mikrosystemach wychowawczych-cechy skutecznego wychowawcy.

7.Metody rozwiązywania sytuacji kryzysowych.

8.Twórcza resocjalizacja i psychokorekcja niedostosowanych społecznie-ujęcie teoretyczne i praktyczne.

9. Resocjalizacja osób uzależnionych-stosowane metody pracy. Dobre praktyk.i

Terapia w resocjalizacji.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978;

2) Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002;

3) Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014;

4). Santorski J., ABC Psychologicznej pomocy, Warszawa, 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji

w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996;

2. Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009.

3. Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2008;

4. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009;

5. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki,

Poznań 2011;

6. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.2, Warszawa 2007;

7. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, 2014.

8. Monti, Trening konstruktywnych zachowań, Warszawa 2007,

9. A. Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004;

10. M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Wwa 2008; A. Goldstein, ART. Wwa 2008

Efekty uczenia się:

Ma elementarną wiedzę o metodyce wychowania resocjalizującego -

K_U02 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego w celu interpretowania problemów wychowawczych oraz posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej

K_U08 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, sugestii, wątpliwości z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej - ocenianie ciągłe, konspekt, praca terenowa, symulacje

K_U09- Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z praktyką resocjalizacyjną - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej

K_K03 - Ma przekonanie o sensie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym (placówki resocjalizacyjne), jest gotowy do podejmowania działań zespołowych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna.

Weryfikacja efektów w zakresie:

wiedzy-- egzamin pisemny/ ustny,

umiejętności- właściwa analiza , argumentacja, dobór i opracowanie metody resocjalizacyjnej do charakterystyki zaburzeń jednostki.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)