Metodyka wychowania resocjalizującego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3BAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania resocjalizującego |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, teorii wychowania i współczesnych koncepcji wychowawczych, kryminologii, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu metodyki oddziaływań wychowawczych ( indywidualnych i grupowych) w środowisku resocjalizującym, głównie diagnozowania przyczyn niedostosowania społecznego, podejmowania interwencji profilaktycznych i resocjalizujących, stosowania odpowiednich zasad, metod, technik wychowawczo-resocjalizacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu :specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w wykładach 15 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 20 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 20 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 20 h - studiowanie literatury przedmiotu 10 h Razem 125 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h/2.0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 70 h/3,0 pkt.ECTS Treści zajęć: 1.Miejsce metodyki wychowania resocjalizacyjnego w pedagogice. Teorie poznawczo-behawioralne w pracy resocjalizacyjnej.Założenia aksjologiczne i teleologiczne metodyki resocjalizacji 2. Struktura instytucji resocjalizacyjnych i systemy wychowawcze wspierające i inspirujące działania resocjalizacyjne. Profilizacja placówek.Współczesne tendencje i kierunki w metodyce resocjalizacyjnej . 3. Organizacja życia zbiorowego w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich i dorosłych. Etapy resocjalizacji. Stosowane metody pracy. 4 Metody, formy i środki oddziaływań resocjalizacyjnych.Obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego. Zasady postępowania metodycznego. 5.Programowanie pracy resocjalizacyjnej. Indywidualny Program Resocjalizacji. Program oddziaływań resocjalizacyjnych w grupie. 6..Pedeutologiczne uwarunkowania oddziaływań resocjalizacyjnych w mikrosystemach wychowawczych-cechy skutecznego wychowawcy. 7.Metody rozwiązywania sytuacji kryzysowych. 8.Twórcza resocjalizacja i psychokorekcja niedostosowanych społecznie-ujęcie teoretyczne i praktyczne. 9. Resocjalizacja osób uzależnionych-stosowane metody pracy. Dobre praktyk.i Terapia w resocjalizacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; 2) Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002; 3) Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014; 4). Santorski J., ABC Psychologicznej pomocy, Warszawa, 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996; 2. Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009. 3. Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2008; 4. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009; 5. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Poznań 2011; 6. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.2, Warszawa 2007; 7. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, 2014. 8. Monti, Trening konstruktywnych zachowań, Warszawa 2007, 9. A. Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004; 10. M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Wwa 2008; A. Goldstein, ART. Wwa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Ma elementarną wiedzę o metodyce wychowania resocjalizującego - K_U02 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego w celu interpretowania problemów wychowawczych oraz posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej K_U08 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, sugestii, wątpliwości z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej - ocenianie ciągłe, konspekt, praca terenowa, symulacje K_U09- Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z praktyką resocjalizacyjną - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej K_K03 - Ma przekonanie o sensie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym (placówki resocjalizacyjne), jest gotowy do podejmowania działań zespołowych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna. Weryfikacja efektów w zakresie: wiedzy-- egzamin pisemny/ ustny, umiejętności- właściwa analiza , argumentacja, dobór i opracowanie metody resocjalizacyjnej do charakterystyki zaburzeń jednostki. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.