Warsztaty pracy w placówkach resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3GOD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w placówkach resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci: - posiadają umiejętności stosowania strategii, technik i procedur pracy wobec postawy agresywnej, opozycyjno buntowniczej, aspołecznej oraz postawy wycofującej się. - znają procedury antropotechniczne, psychotechniczne, socjotechniczne i kulturotechniczne w sterowaniu resocjalizującym. - znają mechanizmy i metody eliminowania przyczyn impulsywności, nieadekwatności, dysocjalności i antysocjalności. - rozumieją patomechanizmy destrukcji i nabyli umiejętności ich korekty. - rozpoznają skuteczne modele pomagania w interakcjach indywidualnych i grupowych w zakresie wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych technik. - Posiadają umiejętności praktyczne korekty zachowań destrukcyjnych. Nabyli umiejętności sterowania resocjalizującego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalistyczny Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS:2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 5 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h - przygotowanie i realizacja warsztatu korekcyjnego 20 h Razem 60 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 h/1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 25 h/1,0 pkt.ECTS Nabycie praktycznych umiejętności w korekcie zachowań destrukcyjnych. Warsztat pracy nad redukcją skutków deformacji więzi społecznych. Warsztat pracy z dzieckiem znienawidzonym ( doświadczenie schizoidalne). Warsztaty pracy z dzieckiem o utrwalonym obrazie poczucia krzywdy . Metody pracy z dzieckiem porzucanym ( utrwalone wycofanie społeczne). Warsztaty pracy z dzieckiem wykorzystanym i ofiarami przemocy. Analiza specyfiki oddziaływań wobec dziecka zawłaszczonego emocjonalnie (charakter symbiotyczny). Warsztaty pracy korekcyjnej w relacjach z dzieckiem reprezentującym społeczny masochizm i wzorce samozniszczenia . Kształtowanie dyspozycji do uczenia się podstawowych umiejętności pomagania. Umiejętność budowy motywacji do zmiany.Charakterologiczne zagadnienia rozwoju w odniesieniu do wychowanka z problemem symbiotycznym, narcystycznym i masochistycznym. Warsztaty pracy nad rozwijaniem i wykorzystaniem potencjałów osobistych jednostki.Metody wpływu bezpośredniego i pośredniego w sterowaniu reedukacyjnym. Analiza metod stymulowania i wzmacniania oraz ukierunkowania i pobudzania korekcyjnego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: M. Marczak (red.), Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009. Mellibruda J.: Pułapka nie wybaczonej krzywdy. Instytut Psychologii Zdrowia W-wa 1999 K. Geldard, D. Geldard .: Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005 M. Rosenberg .: Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Wyd. Jacek Santorski & Co, Warszawa 2003 J. Kołodziejczyk .: Agresja i przemoc w szkole – Konstruowanie programu przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole, wyd., SOPHIA, Kraków 2004 Millicent H. Kellner .:Pod Kontrolą – Program uczenia nastolatków metod radzenia sobie ze złością, wyd., SOPHIA, Kraków 2004 S. Palomares, D. Schelling,.: Jak sobie radzić z dręczycielem. Scenariusze zajęć wychowawczych, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: E. Goffman, Instytucje totalne, Wyd. GWP, Sopot 2011 M. Snopek, Izolacja penitencjarna z perspektywy pejoratywnej i melioratywnej, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2012. A. Fidelus, Determinanty readaptacji społecznej skazanych, Wyd. UKSW, Warszawa 2012. J. Elliott, M. Place.: Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP Warszawa 2000 J. Steward.: Jak sobie radzić ze złością, treningi dla nastolatków, wyd. Fraszka Edukacyjna Warszawa 2007 Larsen E.: Od gniewu do przebaczenia, GWP Gdańsk 2000 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu Instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach. K_W10 Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach. K_W15 UMIEJĘTNOŚCI Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. K_U02 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. K_U10 Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno- wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. K_U11 KOMPETENCJE SPOŁECZNE Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych. K_K04 Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. K_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: - dyskusja - prezentacja multimedialna - praca w grupach - metoda projektów - pokaz - analiza przypadków Zaliczenie przedmiotu; Ocenie zostanie poddane przygotowanie scenariusza zajęć warsztatowych oraz przeprowadzenie projektu resocjalizacyjnego w wybranej placówce . Ocenie poddana zostanie aktywność oraz frekwencja w ramach wizyt hospitacyjnych w placówkach. Student ma prawo do 1 nieobecności nieusprawiedliwionej , pozostałe nieobecności zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach.Do zaliczenia ćwiczeń wymagany jest udział w minimum dwóch placówkach resocjalizacyjnych oraz prezentacja programu oddziaływań resocjalizacyjnych w hospitalizowanych instytucjach. Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.