Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do matematyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0900-FG1-1WDM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0533) Fizyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do matematyki
Jednostka: Wydział Fizyki. (do 30.09.2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot służy do wyrównania i uzupełnienia wiedzy studentów na temat matematyki elementarnej wyniesionej ze szkoły średniej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Dominującymi tematami są funkcje elementarne i ich własności oraz podstawy geometrii analitycznej i rachunku wektorowego.

Wprowadzane są także liczby zespolone oraz podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki)

Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka.

Specjalność, poziom kształcenia : fizyka gier komputerowych i robotów, studia pierwszego stopnia

Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr

Wymagania wstępne: Nie ma.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.).

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.6 ECTS.

Zakres tematów:

1. Podstawowe wiadomości z logiki matematycznej i teorii zbiorów, indukcja matematyczna.

2. Funkcje elementarne. Wielomiany. Funkcja wykładnicza. Logarytm. Funkcje trygonometryczne i cyklometryczne.

3. Liczby zespolone. Postać biegunowa i wykładnicza – wzory de Moivre’a. Pierwiastki z liczb zespolonych.

4. 2 i 3 wymiarowa przestrzeń wektorowa i afiniczna: wektory zaczepione i swobodne. Bazy i współrzędne, iloczyn skalarny, iloczyn wektorowy. Rzut ortogonalny. Odbicia względem prostych i płaszczyzn.

5. Elementy geometrii analitycznej. Równania prostych i płaszczyzn. Równania wybranych krzywych płaskich.

6. Elementy kombinatoryki, rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. Zmienne losowe (dyskretne), funkcje rozkładu, wartości średnie.

Literatura:

1. Bogusław Gdowski, Edmund Pluciński, Zbiór zadań z matematyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT, Warszawa 1992.

2. Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Algebra i geometria analityczna, GiS, Wrocław 2010

3. T Gerstenkorn, T. Sródka, Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa, PWN, Warszawa 1972

4. Przemysław Kajetanowicz, Jędrzej Wierzejewski, Algebra z geometrią analityczną, PWN 200.

Efekty uczenia się:

Student:

1. Nadrabia braki i niedostatki wiedzy i umiejętności wyniesione z wcześniejszego etapu kształcenia oraz poszerza swoją wiedzę w stopniu niezbędnym do dalszego studiowania na kierunku ścisłym

2. Poznaje terminologię i podstawowy aparat matematyczny niezbędny do dalszego studiowania fizyki.

3. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania narzędzi matematycznych do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych.

4. Przeprowadza elementarne podstawowe rozumowania matematyczne

5. Posiada sprawność rachunkową w zakresie matematyki elementarnej

Metody i kryteria oceniania:

Forma wykładu: standardowa. Studenci są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Wstęp do Matematyki odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę.

Studenci rozwiązują zadania rachunkowe na zajęciach oraz otrzymują zadania do samodzielnego rozwiązania. Nacisk położony jest na uzyskanie przez nich umiejętności, opisanych jako główne efekty kształcenia. Efekty sprawdzane są poprzez sprawdziany pisemne. Oceniana jest także aktywność na zajęciach oraz kreatywność w podejściu do rozwiązywanych problemów.

Praktyki zawodowe:

Nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)