Rachunek różniczkowy i całkowy I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0900-FM1-1RRC1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.201
|
Nazwa przedmiotu: | Rachunek różniczkowy i całkowy I |
Jednostka: | Wydział Fizyki. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami analizy matematycznej funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Rachunek różniczkowy i całkowy I stanowi konieczną podstawę w nauczaniu wszystkich przedmiotów z zakresu fizyki w toku całych studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Rachunek różniczkowy i całkowy I stanowi pierwszy semestr dwusemestralnego kursu rachunku różniczkowego i całkowego i obejmuje 30 godzin wykładu oraz 30 godzin konwersatorium. Treść nauczania obejmuje: funkcje elementarne i ich własności, ciągi i szeregi liczbowe oraz rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (Moduł 2: Narzędzia matematyki) Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk ścisłych i przyrodniczych, Dyscyplina matematyka. Specjalność, poziom kształcenia : fizyka medyczna, studia pierwszego stopnia Rok studiów/semestr: 1. rok/1. semestr Wymagania wstępne: Nie ma. Liczba godzin zajęć dydaktycznych: Wykład - 30 godz, konwersatorium - 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, praca własna studenta w domu Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w konsultacjach (15 godz.), praca własna w domu i przygotowanie się do zaliczeń/egzaminu (50 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 3.6 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 0.0 ECTS. Zakres tematów: 1. Ciągi i szeregi liczbowe. 2. Funkcje elementarne i ich własności. 3. Pochodna funkcji jednej zmiennej i jej własności. 4. Szereg Taylora. 5. Badanie przebiegu zmienności funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. 6. Całki nieoznaczone i całki oznaczone. Konwersatorium obejmuje ten sam zakres materiału co wykład i stanowi jego obliczeniową ilustrację. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. W. Krysicki, Z. Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach, t. 1 2. M. Gewert, Z. Skoczylas: Analiza matematyczna, przykłady i zadania Literatura uzupełniająca: 1. M. Fichtenholz: Rachunek różniczkowy i całkowy, t. 1 2. L. Górniewicz, R. S. Ingarden: Analiza matematyczna dla fizyków, t. 1 3. R. Rudnicki: Wykłady z analizy matematycznej, 4. W. Rudin: Podstawy analizy matematycznej |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Poznaje podstawowy aparat matematyczny analizy matematycznej i innych działów matematyki wyższej, niezbędny do dalszego studiowania fizyki. 2. Zdobywa sprawność rachunkową i umiejętność stosowania narzędzi matematycznych do stawiania oraz rozwiązywania problemów fizyki i dyscyplin pokrewnych. 3. Umie przeprowadzać i zreferować wybrane rozumowania matematyczne o niewielkim stopniu złożoności. 4.Posługuje się językiem matematycznym do opisu rzeczywistości fizycznej. 5. Posiada sprawność rachunkową w zakresie rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. 6. Orientuje się w zagadnieniach matematyki wyższej mających znaczenie dla dalszego studiowania fizyki. 7. Umie zastosować metody matematyki wyższej do zagadnień nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Kody: K_W06, K_W07, K_U03, K_U04, K_U05. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci uczestniczą w wykładzie oraz ćwiczeniach. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Po zakończeniu kształcenia z przedmiotu Rachunek różniczkowy i całkowy I odbywa się egzamin pisemny i ustny, który weryfikuje uzyskaną wiedzę. Studenci otrzymują listy zadań do samodzielnego rozwiązania, których treść jest skorelowana z treścią wykładu. Podczas zajęć przedstawiają ich rozwiązania. Prowadzący zwraca szczególną uwagę na rozumienie używanych pojęć, klarowność prezentacji, stymuluje grupę do zadawania pytań i dyskusji. Prowadzący stara się wytworzyć w grupie ćwiczeniowej poczucie odpowiedzialności za zespół i zachęca do pracy zespołowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.