Wstęp do fizyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0900-FM1-1WDF |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.201
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do fizyki |
Jednostka: | Wydział Fizyki. (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę, umiejetności i rozumienie materialu określonego przez podstawę programową z fizyki i matematyki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z metodą naukową, zaprezentowanie uniwersalnego charakteru praw fizyki, zaprezentowanie roli eksperymentu, nauka przeprowadzania prostych pomiarów i ocena niepewności pomiarowej i sporządzanie raportów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademcki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 Podstawy Fizyki Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 1 rok, 1 semestr, studia I stopnia Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 45 godz, konwersatorium 45 godz., laboratorium (15 godz.) Metody dydaktyczne: wykład, pokazy, praca laboratoryjna, ćwiczenia rachunkowe, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, kolokwia, praca własna studenta w domu. Punkty ECTS: 9 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (45 godz.), udział w konwersatorium (45 godz.), udział w laboratorium (15 godz.), praca własna (rozwiązywanie zadań, problemów) w domu (30 godz.), przygotowanie do egzaminu w formie testu (30 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 105 godz.; Student zapoznaje się z metodą naukową prowadzenia badań, umie rozpoznawać i obserwować zjawiska fizyczne, umie opisać wybrane zjawiska fizyczne, umie przeprowadzać pomiary prostych zjawisk fizycznych, rozumie pojęcie niepewności pomiarowej, umie szacować niepewność pomiarową, umie przedstawiać wyniki pomiarów oraz porównywać je z prostym opisem teoretycznym, umie sporządzać raport z prostych eksperymentów przedstawiający cel doświadczenia, wyniki pomiarów i porównanie z przewidywaniami. Zakres wykładu: 1. Obserwacja świata, zjawiska fizyczne, powtarzalność, pomiary wielkości fizycznych, niepewność pomiarowa, podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki (układ SI), zamiana jednostek. 2. Pojęcie szybkości zmiany wielkości fizycznej, prawa eksponencjalnego wzrostu i zaniku. 3. Ruch, opory ruchu i ich eliminacja. Układ izolowany, układ inercjalny, zasada względności, koncepcja zdarzeń w czasoprzestrzeni, synchronizacja zegarów, wektor położenia i prędkości, transformacja Galileusza. 4. Zasada względności i transformacja Lorentza, prędkość graniczna, elementy szczególnej teorii względności: dylatacja czasu, skrócenie lorentzowskie, względność równoczesności. 5. Zjawisko bezwładności, pojęcie masy, zasady dynamiki Newtona, pojęcie przyspieszenia i siły. 6. Przykłady ruchu pod wpływem sił, ruch pod wpływem stałej siły, składanie ruchów, ruch po okręgu, przewidywanie ruchu pod wpływem dowolnej siły. 7. Zasady zachowania w fizyce – pęd i momenty pędu. 8. Zasady zachowania w fizyce – energia. 9. Zjawisko drgań, oscylator klasyczny i kwantowy, rezonans. 10. Zjawisko fal, fale harmoniczne, twierdzenie Fouriera, interferencja, fale stojące. 11. Efekt Dopplera. 12. Prawa fizyki dla układu wielu ciał, sukces i kryzys fizyki klasycznej. 13. Układy wielu ciał – sukces fizyki kwantowej. 14. Fizyka klasyczna i kwantowa, dualizm korpuskularno falowy. |
Literatura: |
Literatura: Robert Resnick, David Halliday, Jearl Walker, Podstawy fizyki Tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015 A.K. Wroblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, PWN Treści wykładów umieszczone na platformie e-learningowej |
Efekty uczenia się: |
1. K_W01; rozumie fundamentalne znaczenie fizyki dla rozwoju technologicznego, gospodarczego i cywilizacyjnego 2. K_W02; rozumie rolę modelu ilościowego i abstrakcyjnego opisu obiektu fizycznego oraz zjawiska fizycznego w zakresie podstawowych działów fizyki 3. K_W03; uzyskuje świadomość wagi eksperymentu jako sposobu weryfikacji koncepcji teoretycznych oraz świadomość niepewności eksperymentalnych 4. K_W04; rozumie strukturę fizyki jako dyscypliny naukowej, uzyskuje świadomość powiązań poszczególnych dziedzin i teorii, zna przykłady błędnych hipotez fizycznych i błędnych teorii fizycznych 5. K_W05; zna ograniczenia stosowalności wybranych teorii fizycznych, modeli obiektów fizycznych i opisu zjawisk fizycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy, kolokwia, raporty z przeprowadzonych eksperymentów. Studenci uczestniczą w wykładzie wzbogaconym o pokazy eksperymentów ilustrujących przekazywane treści. Są stymulowani do zadawania pytań i dyskusji. Na platformie e-learningowej umieszczane są treści wykładów. Na platformie umieszczane są zadania eksperymentalne do samodzielnego wykonania w domu. Raporty z tych zadań są terminowo dostarczane na platformę i podlegają ocenie. Na niektórych wykładach sporządzana jest lista obecności, za które studenci otrzymują punkty wchodzące do oceny końcowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.