Introductory Physics
General data
Course ID: | 0900-FX1-1WDF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introductory Physics |
Name in Polish: | Wstęp do fizyki |
Organizational unit: | Faculty of Physics |
Course groups: | |
Course homepage: | http://blackboard.uwb.edu.pl/ |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie z metodą naukową, zaprezentowanie uniwersalnego charakteru praw fizyki, zaprezentowanie roli eksperymentu, nauka przeprowadzania prostych pomiarów i ocena niepewności pomiarowej i sporządzanie raportów. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademcki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 Podstawy Fizyki Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki fizyczne Rok studiów/semestr: 1 rok, 1 semestr, studia I stopnia Wymagania wstępne: student powinien posiadać wiedzę, umiejetności i rozumienie materialu określonego przez podstawę programową z fizyki i matematyki dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zalaczniknr4.pdf). Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład 30 godz, konwersatorium 30 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokazy, praca laboratoryjna, ćwiczenia rachunkowe, rozwiązywanie zadań, dyskusja, konsultacje, kolokwia, praca własna studenta w domu. Punkty ECTS: 8 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach (30 godz.), udział w konwersatorium (30 godz.), udział w laboratorium (30 godz.), praca własna (rozwiązywanie zadań, problemów) w domu (30 godz.), przygotowanie do egzaminu pisemnego i ustnego (48 godz.). Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającym bezpośredniego udziału nauczyciela - 90 godz., 8 ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 60 godz., 6 ECTS. Zakres wykładu: 1. Obserwacja świata, zjawiska fizyczne, powtarzalność, pomiary wielkości fizycznych, niepewność pomiarowa, podstawowe wielkości fizyczne i ich jednostki (układ SI), zamiana jednostek. 2. Pojęcie szybkości zmiany wielkości fizycznej, prawa eksponencjalnego wzrostu i zaniku. 3. Ruch, opory ruchu i ich eliminacja. Układ izolowany, układ inercjalny, zasada względności, koncepcja zdarzeń w czasoprzestrzeni, synchronizacja zegarów, wektor położenia i prędkości, transformacja Galileusza. 4. Zasada względności i transformacja Lorentza, prędkość graniczna, elementy szczególnej teorii względności: dylatacja czasu, skrócenie lorentzowskie, względność równoczesności. 5. Zjawisko bezwładności, pojęcie masy, zasady dynamiki Newtona, pojęcie przyspieszenia i siły. 6. Przykłady ruchu pod wpływem sił, ruch pod wpływem stałej siły, składanie ruchów, ruch po okręgu, przewidywanie ruchu pod wpływem dowolnej siły. 7. Zasady zachowania w fizyce – pęd i momenty pędu. 8. Zasady zachowania w fizyce – energia. 9. Zjawisko drgań, oscylator klasyczny i kwantowy, rezonans. 10. Zjawisko fal, fale harmoniczne, twierdzenie Fouriera, interferencja, fale stojące. 11. Efekt Dopplera. 12. Prawa fizyki dla układu wielu ciał, sukces i kryzys fizyki klasycznej. 13. Układy wielu ciał – sukces fizyki kwantowej. 14. Fizyka klasyczna i kwantowa, dualizm korpuskularno falowy. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura: Robert Resnick, David Halliday, Jearl Walker, Podstawy fizyki Tom 1-5, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015 A.K. Wroblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, PWN Treści wykładów umieszczone na platformie e-learningowej |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01, K_W02, K_W03 zapoznaje się z metodą naukową prowadzenia badań umie rozpoznawać i obserwować zjawiska fizyczne umie opisać wybrane zjawiska fizyczne umie przeprowadzać pomiary prostych zjawisk fizycznych rozumie pojęcie niepewności pomiarowej umie szacować niepewność pomiarową umie przedstawiać wyniki pomiarów oraz porównywać je z prostym opisem teoretycznym umie sporządzać raport z prostych eksperymentów przedstawiający cel doświadczenia, wyniki pomiarów i porównanie z przewidywaniami |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin końcowy, kolokwia, raporty z przeprowadzonych eksperymentów. |
Copyright by University of Bialystok.