Ekonomia sektora publicznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-ES2-2ESP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia sektora publicznego |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, zagadnieniami, podejściami w zakresie funkcjonowania sektora publicznego, jego rolą we współczesnych procesach rozwojowych. Przedmiot koncentruje się na teoretycznych aspektach funkcjonowania sektora publicznego, mających swe podstawy w ekonomii dobrobytu. Od strony teoretycznej rozpatruje: problem racjonalizacji wydatków publicznych, kwestie opodatkowania, problemy sektora publicznego w gospodarce polskiej oraz wybranych krajów. Efektem kształcenia jest rozpoznawanie i rozumienie zadań i funkcji sektora publicznego; rozumienie jego podległej roli w stosunku do sektora prywatnego, rozumienie metod finansowania organizacji publicznych; rozpoznawanie problemów związanych z funkcjonowaniem sektora publicznego, a zwłaszcza jego efektywnością. |
Literatura: |
Podstawowa: Broi M., Zarys ekonomii sektora publicznego, Wrocław 2010 Stiglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, Warszawa 2004 Etel L. (red),. Prawo podatkowe. Zarys wykładu, Warszawa 2013 Dowgier R., R. Sieńko, Prawo podatkowe. Minirepetytorium, Warszawa 2017. Uzupełniająca: Kosikowski C., Ruśkowski E. (red.), Finanse publiczne i prawo finansowe, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student ma pogłębioną wiedzę z dziedziny nauk ekonomicznych, ze szczególnym uwzględnieniem teorii dobrobytu i ekonomii sektora publicznego oraz zna rozszerzony zakres współczesnej terminologii ekonomii sektora publicznego - E2_W01 Student ma wiedzę na temat podstawowych mechanizmów funkcjonowania sektora publicznego, jego współczesnych funkcji i zadań, a także ma pogłębioną wiedzę w zakresie roli sektora publicznego we współczesnej gospodarce oraz powiązań sektora publicznego z otoczeniem, w tym zwłaszcza z sektorem rynkowym oraz pozarządowym- E2_W04 Student ma pogłębioną wiedzę o podstawowych zasadach (m.in.: prawnych, organizacyjnych, etycznych) determinujących funkcjonowanie sektora publicznego i jego podmiotów oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania E2_W07 UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi, w oparciu o poznane kategorie ekonomii sektora publicznego, prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska oraz procesy ekonomiczne zachodzące w sektorze publicznym oraz wzajemne relacje między nimi - E2_U01 Student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień multimedialnych i ustnych z zakresu ekonomii sektora publicznego - E2_U10 KOMPETENCJE Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w szczególności role przywódcy - E2_K02 Student jest przygotowany do udziału w opracowywaniu projektów społecznych oraz potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki takie aktywności - E2_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: - wykład tradycyjny prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących, część w e-learningu; - ćwiczenia prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i metod aktywizujących: dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, część w e-learningu; - analiza tekstów źródłowych wraz z rozwiązaniem testów do każdego modułu Formy zaliczenia przedmiotu: cykl wykładów kończy się egzaminem przeprowadzonym w trakcie sesji egzaminacyjnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz zaliczenie części materiału realizowanej w formie e-learningu (60% właściwych odpowiedzi z testów dla poszczególnych modułów). Zaliczenie ćwiczeń w oparciu o: - zaliczenie części e-lerningowej (test) - zaliczenie kolokwium - test składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60% całkowitej liczby punktów; - wykonanie pracy zespołowej i ustna jej prezentacja; - aktywność w dyskusjach. Istnieje możliwość podwyższenia oceny z ćwiczeń, egzaminu za wyróżniającą aktywność Studenta w dyskusjach prowadzonych w trakcie w/w zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.