Wprowadzenie do łaciny prawniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2100-PS5-1WLP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do łaciny prawniczej |
Jednostka: | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych (do 30.09.2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne lektoraty |
Założenia (opisowo): | Zajęcia są bazą do dalszej nauki łacińskiej terminologii prawniczej i prawa rzymskiego. Cele zajęć: - pomoc studentom w opanowaniu podstawowego zasobu słownictwa i zapamiętaniu oraz zrozumieniu łacińskich sentencji i zwrotów prawniczych - nauka czytania i korzystania ze słowników łacińsko-polskich oraz gramatyk języka łacińskiego przy samodzielnym tłumaczeniu prostych tekstów, sentencji i zwrotów łacińskich |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny, nieobowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Rok studiów/semestr: I rok I semestr Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godzin, lektorat Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, praca w grupach, konsultacje Punkty ECTS: Bilans nakładu pracy studenta: Udział w zajęciach ( ćwiczeniach): 10 x 2h = 20h Razem: 20 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 20h |
Literatura: |
• J. Pieńkos, Słownik łacińsko-polski. Łacina w nauce i kulturze, Zakamycze, Kraków 2001 • J. Sondel, Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Uniwersitas, Kraków 2001 • M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986 • J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa 2002 • A. Kacprzak, J. Krzynówek, W. Wołodkiewicz, pod redakcją W. Wołodkiewicza, Regulae iuris. Łacińskie inskrypcje na kolumnach Sądu Najwyższego Rzeczypospolitej Polskiej. Wydawnictwo C. H. Bech, Warszawa 2006 |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna podstawowe wiadomości z zakresu fleksji łacińskiej 2. Student zna podstawowe słownictwo łacińskie prawnicze 3. Student umie wymienić kilka zwrotów i sentencji łacińskich. 4. Student potrafi posługiwać się słownikiem łacińsko-polskim 5. Student umie poprawnie przeczytać tekst 6. Student potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do tłumaczenia prostych zwrotów i sentencji łacińskick na język polski 7.Student potrafi współpracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, praca z tekstem, praca w grupach, ćwiczenia indywidualne studentów utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę, konsultacje Przedmiot kończy się zaliczeniem. Warunki zaliczenia przedmiotu : regularne uczęszczanie na ćwiczenia, aktywny udział w zajęciach, praca własna studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.