University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Bioethics

General data

Course ID: 320-BS2-2BIO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Bioethics
Name in Polish: Bioetyka
Organizational unit: Faculty of Biology
Course groups: (in Polish) 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.obowiązkowe
(in Polish) II rok II st. Biologia sądowa - sem. letni
(in Polish) II rok II st. Biologia środowiskowa - sem. letni
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) podstawowe
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student biologii ma ukończone studia pierwszego stopnia.

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami bioetyki. Bioetyka jest dziedziną interdyscyplinarną, z pogranicza biologii, medycyny, filozofii, socjologii i psychologii. W szerszym ujęciu stanowi nurt etyki ekologicznej, obejmującej w swoich rozważaniach wszelkie formy życia. W związku z tym na wykładach poruszane będą zagadnienia dotyczące praw i interesów zwierząt oraz ekologii płytkiej i ekologii głębokiej. Węższe ujęcie bioetyki stanowi nurt etyki medycznej, w ramach której obserwuje się coraz większy rozdźwięk między postępem naukowym i tradycyjną moralnością. Omawiane podczas wykładu konkretne problemy, takie jak, np. aborcja, inżynieria genetyczna czy transplantacje, prezentują również nasilający się współcześnie konflikt między ujmowaniem życia ludzkiego w kategoriach wartości i w kategoriach jakości.

Full description: (in Polish)

Kierunek studiów: biologia

Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy

Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia

Rok studiów/ semestr: II rok, IV semestr (letni)

Wymagania wstępne: brak

Metody dydaktyczne - wykład i konsultacje

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: wykład - 15 godz.

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

Ogólny nakład pracy studenta: 25 godz. w tym: udział w wykładach: 15 godz.;

przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 8,1 godz.;

udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 1,9 godz.

Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 16,9 godz. (0,7 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10 godz. (0,4 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

P. Singer. Etyka praktyczna

Warszawa 2008. (https://docer.pl/doc/xsvsx05)

D. Ślęczek-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. (https://docplayer.pl/219751-Danuta-sleczek-czakon-problem-wartosci-i-jakosci-zycia-w-sporach-bioetycznych.html)

Literatura uzupełniająca:

M. Dziubek-Hovland, Przyroda nie należy do człowieka. Sylwetka i ekofilozofia Arne Naessa na tle norweskiej filozofii ekologicznej. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra k. Bielska-Białej, 2004.

Literatura uzupełniająca -artykuły online:

R. J. Howard and D. L. Cornell, Ethical Issues in Organ Procurement and Transplantation; 2016. (https://www.intechopen.com/chapters/52101)

K. Weintraub, Meet the pigs that could solve the human organ transplant crisis; 2019. (https://www.technologyreview.com/2019/11/01/132110/meet-the-pigs-that-could-solve-the-human-organ-transplant-crises/)

R. Truog, Death is universal, but sometimes murky; 2018. (https://bioethics.hms.harvard.edu/news/death-universal-sometimes-murky)

C. Gustafsson, Scientific Background on the Nobel Prize in Chemistry 2020. A TOOL FOR GENOME EDITING: 2020. (https://www.nobelprize.org/uploads/2020/10/advanced-chemistryprize2020.pdf)

S. Stucki, Towards a Theory of Legal Animal Rights: Simple and Fundamental Rights; 2020. (https://doi.org/10.1093/ojls/gqaa007)

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

1. student zna i rozumie uwarunkowania społeczno-gospodarcze, etyczne i prawne prowadzenia edukacji i badań biologicznych (KA7_WK8)

Umiejętności:

2. student potrafi dobierać adekwatną do postawionych celów metodę badawczą, interpretować uzyskane wyniki, formułować wnioski na ich podstawie, jak i na podstawie danych z literatury (KA7_UW1)

3. student potrafi korzystając z różnych baz danych dobierać literaturę naukową polsko- i obcojęzyczną właściwie do postawionych zadań, uzyskane informacje syntetyzować i poddawać krytycznej analizie (KA7_UW5)

Kompetencje społeczne:

4. student jest gotów do systematycznego zapoznawania się z najnowszymi osiągnieciami naukowymi w celu rozwiazywania problemów (KA7_KK1)

5. student jest gotów do stosowania zasad etyki w życiu codziennym i pracy zawodowej (KA7_KR4)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład - egzamin pisemny/praca pisemna.

Kryteria oceny pisemnych prac zaliczeniowych zgodne z kryteriami zawartymi w załączniku („Regulamin studiów Uniwersytetu w Białymstoku”) do Uchwały nr 2527 Senatu UwB z dnia 26.06.2019 r. w sprawie uzgodnienia Regulaminu studiów Uniwersytetu w Białymstoku.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)