Technologie informacyjne w nauczaniu biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 320-BS2-2TIB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne w nauczaniu biologii |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.specjalistyczne II rok II st. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela - semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | dodatkowe specjalistyczne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot zakłada rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania biologii, ze szczególnym uwzględnieniem metod interaktywnych i multimedialnych. Studenci poznają narzędzia cyfrowe umożliwiające tworzenie dynamicznych lekcji, quizów oraz prezentacji, co pozwoli im na angażowanie uczniów w proces zdobywania wiedzy. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot zapoznaje studentów z nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi wspierającymi nauczanie biologii. Uczestnicy poznają interaktywne prezentacje, quizy, wirtualne laboratoria, symulacje oraz technologie AR i VR. Omówione zostaną także aplikacje mobilne i narzędzia do analizy danych biologicznych. Studenci zdobędą praktyczne umiejętności w tworzeniu multimedialnych scenariuszy lekcyjnych. |
Pełny opis: |
1. Interaktywne prezentacje i quizy w nauczaniu biologii - Tworzenie dynamicznych lekcji w Genially, Canva - Interaktywne testy i quizy w Kahoot!, Quizizz, LearningApps - Aktywizacja uczniów przy użyciu Mentimeter - Scenariusz lekcji: „Mechanizmy dziedziczenia – interaktywne narzędzia w nauce genetyki” 2. Wirtualne laboratoria i symulacje w edukacji biologicznej - Korzystanie z PhET Biology, HHMI BioInteractive - Eksperymenty online z ExploreLearning Gizmos - Modelowanie struktur biologicznych w Tinkercad - Scenariusz lekcji: „Fotosynteza – eksperymenty wirtualne” 3. Rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR) w nauczaniu biologii - Eksploracja struktur anatomicznych w BioDigital Human - Identyfikacja roślin i zwierząt przy pomocy PlantNet, iNaturalist - Scenariusz lekcji: „Ekosystemy – badania terenowe z AR” 4. Multimedia i tworzenie treści edukacyjnych - Nagrywanie i edycja wideo w Clipchamp - Tworzenie interaktywnych infografik w Canva - Scenariusz lekcji: „Dlaczego drzewa zmieniają kolor jesienią?” 5. Aplikacje mobilne i narzędzia cyfrowe w biologii terenowej - Wykorzystanie aplikacji do identyfikacji organizmów iNaturalist, PlantNet - Tworzenie map ekosystemów w Google Earth - Scenariusz lekcji: „Monitoring jakości wody – analiza próbek” |
Literatura: |
Dąbrowski M. (2021). Nowoczesne technologie w edukacji przyrodniczej. Wydawnictwo PWN. Wójcik M. (2020). Metodyka nauczania biologii z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Wolters Kluwer. Kahoot! – https://kahoot.com PhET Biology – https://phet.colorado.edu HHMI BioInteractive – https://www.biointeractive.org Canva – https://www.canva.com Google Earth – https://earth.google.com |
Efekty uczenia się: |
Student na nowoczesne narzędzia cyfrowe wykorzystywane w nauczaniu biologii, takie jak interaktywne prezentacje, quizy, symulacje i wirtualne laboratoria. Tworzy interaktywne prezentacje, quizy i symulacje z wykorzystaniem dostępnych narzędzi cyfrowych. Opracowuje scenariusz lekcji biologii z zastosowaniem technologii TIK i wdraża go w praktyce edukacyjnej, dostosowując metody do potrzeb uczniów. Student rozwija swoje umiejętności w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji biologicznej, poszukując nowych narzędzi i rozwiązań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (20%) – udział w ćwiczeniach praktycznych, quizach i dyskusjach Zadania praktyczne (30%) – tworzenie interaktywnych materiałów edukacyjnych Projekt końcowy (50%) – przygotowanie i prezentacja scenariusza lekcji biologii z wykorzystaniem TIK |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Puczko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Puczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Puczko | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Puczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.