Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologie informacyjne w nauczaniu biologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 320-BS2-2TIB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologie informacyjne w nauczaniu biologii
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: 2L stac. II stopnia studia biologiczne-przedm.specjalistyczne
II rok II st. Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela - semestr letni
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

dodatkowe specjalistyczne

Założenia (opisowo):

Przedmiot zakłada rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania biologii, ze szczególnym uwzględnieniem metod interaktywnych i multimedialnych. Studenci poznają narzędzia cyfrowe umożliwiające tworzenie dynamicznych lekcji, quizów oraz prezentacji, co pozwoli im na angażowanie uczniów w proces zdobywania wiedzy.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje studentów z nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi wspierającymi nauczanie biologii. Uczestnicy poznają interaktywne prezentacje, quizy, wirtualne laboratoria, symulacje oraz technologie AR i VR. Omówione zostaną także aplikacje mobilne i narzędzia do analizy danych biologicznych. Studenci zdobędą praktyczne umiejętności w tworzeniu multimedialnych scenariuszy lekcyjnych.

Pełny opis:

1. Interaktywne prezentacje i quizy w nauczaniu biologii

- Tworzenie dynamicznych lekcji w Genially, Canva

- Interaktywne testy i quizy w Kahoot!, Quizizz, LearningApps

- Aktywizacja uczniów przy użyciu Mentimeter

- Scenariusz lekcji: „Mechanizmy dziedziczenia – interaktywne narzędzia w nauce genetyki”

2. Wirtualne laboratoria i symulacje w edukacji biologicznej

- Korzystanie z PhET Biology, HHMI BioInteractive

- Eksperymenty online z ExploreLearning Gizmos

- Modelowanie struktur biologicznych w Tinkercad

- Scenariusz lekcji: „Fotosynteza – eksperymenty wirtualne”

3. Rozszerzona (AR) i wirtualna rzeczywistość (VR) w nauczaniu biologii

- Eksploracja struktur anatomicznych w BioDigital Human

- Identyfikacja roślin i zwierząt przy pomocy PlantNet, iNaturalist

- Scenariusz lekcji: „Ekosystemy – badania terenowe z AR”

4. Multimedia i tworzenie treści edukacyjnych

- Nagrywanie i edycja wideo w Clipchamp

- Tworzenie interaktywnych infografik w Canva

- Scenariusz lekcji: „Dlaczego drzewa zmieniają kolor jesienią?”

5. Aplikacje mobilne i narzędzia cyfrowe w biologii terenowej

- Wykorzystanie aplikacji do identyfikacji organizmów iNaturalist, PlantNet

- Tworzenie map ekosystemów w Google Earth

- Scenariusz lekcji: „Monitoring jakości wody – analiza próbek”

Literatura:

Dąbrowski M. (2021). Nowoczesne technologie w edukacji przyrodniczej. Wydawnictwo PWN.

Wójcik M. (2020). Metodyka nauczania biologii z wykorzystaniem technologii cyfrowych. Wolters Kluwer.

Kahoot! – https://kahoot.com

PhET Biology – https://phet.colorado.edu

HHMI BioInteractive – https://www.biointeractive.org

Canva – https://www.canva.com

Google Earth – https://earth.google.com

Efekty uczenia się:

Student na nowoczesne narzędzia cyfrowe wykorzystywane w nauczaniu biologii, takie jak interaktywne prezentacje, quizy, symulacje i wirtualne laboratoria.

Tworzy interaktywne prezentacje, quizy i symulacje z wykorzystaniem dostępnych narzędzi cyfrowych.

Opracowuje scenariusz lekcji biologii z zastosowaniem technologii TIK i wdraża go w praktyce edukacyjnej, dostosowując metody do potrzeb uczniów.

Student rozwija swoje umiejętności w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji biologicznej, poszukując nowych narzędzi i rozwiązań.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach (20%) – udział w ćwiczeniach praktycznych, quizach i dyskusjach

Zadania praktyczne (30%) – tworzenie interaktywnych materiałów edukacyjnych

Projekt końcowy (50%) – przygotowanie i prezentacja scenariusza lekcji biologii z wykorzystaniem TIK

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Puczko
Prowadzący grup: Katarzyna Puczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Puczko
Prowadzący grup: Katarzyna Puczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)