Historia myśli ekonomicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-EN2-1HME | Kod Erasmus / ISCED: |
14.302
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli ekonomicznej | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
7.00
LUB
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Brak |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy opanowaniu wiedzy obejmującej koncepcje i teorie ekonomiczne. Student nabywa umiejętność rozumienia przesłanek powstawania i rozwoju koncepcji ekonomicznych, ich interpretacji oraz oceny adekwatności. |
||
Pełny opis: |
profil ogólnoakademicki studia stacjonarne II stopnia przedmiot podstawowy dziedzina nauki społeczne, dyscyplina nauki ekonomiczne rok pierwszy, semestr pierwszy 18 wykład, 18 ćwiczenia metody podające, aktywizujące, uczestniczące 6 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach): Udział w wykładach 18 Przygotowanie do egzaminu 50 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie tekstów źródłowych 60 Konsultacje z prowadzącymi 2 Egzamin 2 Razem: 150 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. ECTS 1,6 o charakterze praktycznym: 0 godz. ECTS 0 |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. PWE, Warszawa 2007. 2. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008 3. M.Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J.Wozinski, Dzieje kapitalizmu, Prohibita, Warszawa 2017 2. D.Landes, Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2005 3. M.Snowdon, H.Vane, P.Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN Warszawa 1998 4. The history of economic thought: a reader, eds. S.G.Medema, W.J. Samuels, Routledge cop., London, New York 2013 |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty WIEDZA HME_W1 Student w pogłębionym stopniu zna istotę więzi społeczno-ekonomicznych oraz występujących między nimi prawidłowości w kontekście historycznym (KP7_WG4) HME_W2 Student w pogłębionym stopniu zna istotę procesu zmiany podmiotów gospodarczych, instytucji i struktur ekonomicznych oraz prawidłowości rządzących tymi procesami w kontekście historycznym (KP7_WG7) HME_W3 Student w pogłębionym stopniu zna specyfikę działania podmiotów gospodarczych, instytucji i struktur ekonomicznych oraz wybrane kategorie więzi ekonomicznych i historyczną ich ewolucję (KP7_WG8) UMIEJĘTNOŚCI HME_U1 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy przyczyn i przebiegu procesów, zjawisk gospodarczych oraz formułowania i rozwiązywania złożonych problemów w oparciu o właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących w ujęciu makroekonomicznym i sektorowym (KP7_UW2) HME_U2 Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z określonego obszaru do oceny, krytycznej analizy, syntezy konkretnych problemów z uwzględnieniem kontekstu historycznego (KP7_UW5) HME_U3 Student potrafi współpracować z innymi osobami w ramach przygotowywania prac pisemnych i/lub wystąpień ustnych na określony temat z zakresu dyscypliny naukowej ekonomia i finanse (KP7_UO1) HME_U4 Student potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez cale życie identyfikując stan swojej wiedzy podczas samodzielnego rozstrzygania konkretnych problemów ekonomicznych (KP7_UU1) KOMPETENCJE HME_K1 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności (KP7_KK5) |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu (pisemny egzamin). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia wymagające czynnego uczestnictwa studentów, w tym: odpowiedzi ustnych, rozwiązywania testów, zadań, prac zespołowych, prac domowych, wspólnego omawiania zagadnień zadawanych przez prowadzących ćwiczenia. Konsultacje indywidualne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszewska, Anna Protasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy zrozumieniu przez studentów wewnętrznej logiki ekonomii. Przedstawiając koncepcje i teorie ekonomiczne wskażemy, że istnieją niezaprzeczalne związki między nurtami ekonomicznymi. Dzięki tym zajęciom student nabywa umiejętność rozumienia przesłanek powstania i ewolucji koncepcji ekonomicznych, ich interpretacji oraz oceny. | |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia niestacjonarne II stopnia przedmiot podstawowe, moduł I dziedzina nauki ekonomiczne, dyscyplina ekonomia rok pierwszy, semestr pierwszy 18 godzin wykład, 18 godzin ćwiczenia metody podające, aktywizujące, uczestniczące 7 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach): Udział w wykładach 18 Przygotowanie do egzaminu 60 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie tekstów źródłowych 60 Konsultacje z prowadzącymi 2 Egzamin 2 Razem: 160 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. ECTS 1,6 o charakterze praktycznym: 0 godz. ECTS 0 Użyte metody dydaktyczne: metoda podająca - wykład informacyjny metoda problemowa - analiza tekstów ekonomicznych metoda aktywizująca - studia przypadków | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. PWE, Warszawa 2007. 2. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008 3. M.Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J.Wozinski, Dzieje kapitalizmu, Prohibita, Warszawa 2017 2. D.Landes, Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2005 3. M.Snowdon, H.Vane, P.Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN Warszawa 1998 4. The history of economic thought: a reader, eds. S.G.Medema, W.J. Samuels, Routledge cop., London, New York 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Ewa Gruszewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Gruszewska, Anna Protasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu służy zrozumieniu przez studentów wewnętrznej logiki ekonomii. Przedstawiając koncepcje i teorie ekonomiczne wskażemy, że istnieją niezaprzeczalne związki między nurtami ekonomicznymi. Dzięki tym zajęciom student nabywa umiejętność rozumienia przesłanek powstania i ewolucji koncepcji ekonomicznych, ich interpretacji oraz oceny. | |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki studia niestacjonarne II stopnia przedmiot podstawowe, moduł I dziedzina nauki ekonomiczne, dyscyplina ekonomia rok pierwszy, semestr pierwszy 18 godzin wykład, 18 godzin ćwiczenia metody podające, aktywizujące, uczestniczące 6 punktów ECTS Bilans nakładu pracy studenta (w godzinach): Udział w wykładach 18 Przygotowanie do egzaminu 50 Udział w ćwiczeniach 18 Przygotowanie do ćwiczeń, czytanie tekstów źródłowych 60 Konsultacje z prowadzącymi 2 Egzamin 2 Razem: 150 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. ECTS 1,6 o charakterze praktycznym: 0 godz. ECTS 0 | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. W. Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Wyd. PWE, Warszawa 2007. 2. R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa 2008 3. M.Skousen, Narodziny współczesnej ekonomii, Fijor Publishing, Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J.Wozinski, Dzieje kapitalizmu, Prohibita, Warszawa 2017 2. D.Landes, Bogactwo i nędza narodów, Muza, Warszawa 2005 3. M.Snowdon, H.Vane, P.Wynarczyk, Współczesne nurty teorii makroekonomii, PWN Warszawa 1998 4. The history of economic thought: a reader, eds. S.G.Medema, W.J. Samuels, Routledge cop., London, New York 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.