Economic Psychology
General data
Course ID: | 330-EN2-1PSE |
Erasmus code / ISCED: |
04.501
|
Course title: | Economic Psychology |
Name in Polish: | Psychologia ekonomiczna |
Organizational unit: | Faculty of Economics and Finance |
Course groups: |
(in Polish) Ekonomia 2 stopień 1 rok Niestacjonarne zima |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest wyjaśnienie kluczowych pojęć z zakresu psychologii ekonomicznej, zapoznanie studentów z dorobkiem psychologii ekonomicznej oraz usytuowanie psychologii ekonomicznej w polu dziedzin pokrewnych. Omówione zostaną psychologiczne procesy leżące u podstaw decyzji ekonomicznych podejmowanych przez jednostki i gospodarstwa domowe, podstawowe metody badawcze oraz sposoby zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce ekonomicznej. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – Grupa zajęć 3: przedmioty kierunkowe Dziedzina nauk społecznych Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok/ sem 1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godz. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 18 godz. Studiowanie literatury: 10 godz. Udział w konsultacjach: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 17 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 50 godz. Nakład pracy: wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich 23 godz.: 0.9 pkt |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Learning outcomes: |
(in Polish) 1PSE_W01 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę więzi społeczno-ekonomicznych zachodzących między jednostkami oraz występujących między nimi prawidłowości KP7_WG4 1PSE_W02 Student w pogłębionym stopniu zna psychologiczne reguły i normy leżące u podstaw zachowań ekonomicznych KP7_WG6 1PSE_W03 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę procesu podejmowania decyzji ekonomicznych oraz prawidłowości rządzących tymi procesami w aspekcie uwarunkowań psychologicznych KP7_WG7 1PSE_W04 Student zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące człowieka jako twórcy i aktywnego uczestnika struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania z uwzględnieniem kontekstu psychologicznego KP7_WK1 1PSE_K01Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w prawidłowej identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniu zawodu KP7_KK4 1PSE_K02 Student jest gotowy do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej , umiejętności i odbieranych treści w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności KP7_KK5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników testu. Pozytywna ocena wynika ze spełnienia następujących warunków: 1. Pozytywnie oceniony test wiedzy - 51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Group instructors: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 18 godz. Studiowanie literatury: 30 godz. Udział w konsultacjach: 4 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz. Zaliczenie: 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Group instructors: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 18 godz. Studiowanie literatury: 30 godz. Udział w konsultacjach: 4 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz. Zaliczenie: 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 18 hours
|
|
Coordinators: | Małgorzata Niesiobędzka | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów niestacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 18 godz. Metody dydaktyczne wykład Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach: 18 godz. Studiowanie literatury: 30 godz. Udział w konsultacjach: 4 godz. Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz. Zaliczenie: 1 godz. ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz. Punkty ECTS 3 wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar. Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP. Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin. Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748. Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN Literatura uzupełniająca: Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104 Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE. Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin |
Copyright by University of Bialystok.