University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Economic Psychology

General data

Course ID: 330-EN2-1PSE
Erasmus code / ISCED: 04.501 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Economic Psychology
Name in Polish: Psychologia ekonomiczna
Organizational unit: Faculty of Economics and Finance
Course groups: (in Polish) Ekonomia 2 stopień 1 rok Niestacjonarne zima
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest wyjaśnienie kluczowych pojęć z zakresu psychologii ekonomicznej, zapoznanie studentów z dorobkiem psychologii ekonomicznej oraz usytuowanie psychologii ekonomicznej w polu dziedzin pokrewnych. Omówione zostaną psychologiczne procesy leżące u podstaw

decyzji ekonomicznych podejmowanych przez jednostki i gospodarstwa domowe, podstawowe metody badawcze oraz sposoby zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce ekonomicznej.

Full description: (in Polish)

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu –

Grupa zajęć 3: przedmioty kierunkowe

Dziedzina nauk społecznych

Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok/ sem 1

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak

Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 18 godz.

Punkty ECTS 2

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 18 godz.

Studiowanie literatury: 10 godz.

Udział w konsultacjach: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 17 godz.

ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 50 godz.

Nakład pracy:

wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich 23 godz.: 0.9 pkt

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina

Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar.

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin.

Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748.

Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104

Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica

Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin

Learning outcomes: (in Polish)

1PSE_W01 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę więzi społeczno-ekonomicznych zachodzących między jednostkami oraz występujących między nimi prawidłowości KP7_WG4

1PSE_W02 Student w pogłębionym stopniu zna psychologiczne reguły i normy leżące u podstaw zachowań ekonomicznych KP7_WG6

1PSE_W03 Student w pogłębionym stopniu rozumie istotę procesu podejmowania decyzji ekonomicznych oraz prawidłowości rządzących tymi procesami w aspekcie uwarunkowań psychologicznych KP7_WG7

1PSE_W04 Student zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji dotyczące człowieka jako twórcy i aktywnego uczestnika struktur gospodarczych i zasad ich funkcjonowania z uwzględnieniem kontekstu psychologicznego KP7_WK1

1PSE_K01Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej w prawidłowej identyfikacji i rozstrzyganiu dylematów związanych z aktywnością w otoczeniu społeczno-gospodarczym i wykonywaniu zawodu KP7_KK4

1PSE_K02 Student jest gotowy do dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu psychologii ekonomicznej , umiejętności i odbieranych treści w celu samodzielnego uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności KP7_KK5

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę na podstawie wyników testu. Pozytywna ocena wynika ze spełnienia następujących warunków:

1. Pozytywnie oceniony test wiedzy - 51% punktów uzyskanych przez studenta z testu jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Małgorzata Niesiobędzka
Group instructors: Małgorzata Niesiobędzka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Mode:

(in Polish) w sali

Full description: (in Polish)

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu –

2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia

Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 18 godz.

Metody dydaktyczne wykład

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 18 godz.

Studiowanie literatury: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 4 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz.

Zaliczenie: 1 godz.

ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz.

Punkty ECTS 3

wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt

z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina

Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar.

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin.

Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748.

Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104

Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica

Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Małgorzata Niesiobędzka
Group instructors: Małgorzata Niesiobędzka
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Mode:

(in Polish) w sali

Full description: (in Polish)

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu –

2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia

Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 18 godz.

Metody dydaktyczne wykład

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 18 godz.

Studiowanie literatury: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 4 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz.

Zaliczenie: 1 godz.

ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz.

Punkty ECTS 3

wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt

z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina

Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar.

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin.

Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748.

Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104

Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica

Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 18 hours more information
Coordinators: Małgorzata Niesiobędzka
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Grading
Type of course:

(in Polish) kierunkowe

Mode:

(in Polish) w sali

Full description: (in Polish)

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu –

2L stac.studia ekonomiczne II st. - przedm.kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina - psychologia

Rok studiów/semestr Ekonomia 1 rok 2 st. niestacjonarne sem Zimowy

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 18 godz.

Metody dydaktyczne wykład

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach: 18 godz.

Studiowanie literatury: 30 godz.

Udział w konsultacjach: 4 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia: 22 godz.

Zaliczenie: 1 godz.

ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz.

Punkty ECTS 3

wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 0.9 pkt

z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Gąsiorowska A. (2014). Psychologiczne Znaczenie Pieniędzy. Dlaczego pieniądze wywołują koncentrację na sobie?. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kahneman D. (2012). Pułapki myślenia: o myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina

Niesiobędzka. M. (2013). Dlaczego nie płacimy podatków? Psychologiczna analiza uchylania się od opodatkowania. Warszawa: Scholar.

Tyszka, T. (2004). Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2008). Psychologia finansowa. O pieniądzach w życiu człowieka. Warszawa: Difin.

Zak, P.J. (2004). Neuroeconomisc. The Royal Society, No. 359, s. 1737-1748.

Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca:

Ariely, D. (2009). Potęga irracjonalności. Wocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Niesiobędzka, M. (2006). Społeczna świadomość podatków. Czy potrafimy przypomnieć sobie jakie podatki musieliśmy zapłacić? Optimum. Studia Ekonomiczne,1, 95-104

Sokołowska, J. (2005). Psychologia decyzji ryzykownych. Warszawa: Academica

Tyszka, T. Zaleśkiewicz (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: PWE.

Wąsowicz-Kiryło, G. (2013). Postawy Wobec Pieniędzy. Pomiar-struktura-determinanty. Warszawa: Wydawnictwo Diffin

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)