Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES1-1MAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
|
Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 1 stopień 1 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie zaawansowanej wiedzy dotyczącej metod matematycznych, wykorzystywanych w ekonomii. Program przedmiotu obejmuje elementy algebry liniowej oraz analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć 2_ Przedmioty podstawowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: - wykład: wykorzystanie prezentacji multimedialnych oraz angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji, - ćwiczenia: rozwiazywanie zadań samodzielne, przy tablicy, w grupach oraz angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji. Punkty ECTS 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 8 h; praca indywidualna w domu – 20 h; przygotowanie do zajęć – 20 h; przygotowanie do kolokwium – 15 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 27 h; Łączny nakład pracy studenta – 150 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 68/2,7 o charakterze praktycznym: 82/3,3 |
Literatura: |
1. Gurgul, H., Suder, M. (2020). Matematyka dla kierunków ekonomicznych. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. 2. Ostoja-Ostaszewski, A. (2015). Matematyka w ekonomii: modele i metody. Tom 1: Algebra elementarna. Warszawa: PWN. 3. Ostoja-Ostaszewski, A. (2015). Matematyka w ekonomii: modele i metody. Tom 2: Elementarny rachunek różniczkowy. Warszawa: PWN. 4. Babul, E., Czerwonka, L. (red.) (2015). Zastosowanie matematyki w ekonomii i zarządzaniu. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 5. Antoniewicz, R., Misztal, A. (2012). Matematyka dla studentów ekonomii. Warszawa: PWN. Literatura uzupełniająca: 1. Mierzyńska, D., Perło, N., Roszkowska, E. (2003). Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. 2. Jarocka, M., Kozłowska J., Madras-Kobus, B., Olszewska, A.M. (2020). Rachunek macierzowy. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i inżynierskich. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. https://pb.edu.pl/oficyna-wydawnicza/wp-content/uploads/sites/4/2022/02/Rachunek-macierzowy.pdf 3. Roszkowska, E. (2006). Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. 4. Olszewska, A.M., Madras-Kobus, B., Kozłowska, J., Jarocka, M. (2021). Funkcje jednej zmiennej i ich granice. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i inżynierskich. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. https://pb.edu.pl/oficyna-wydawnicza/wp-content/uploads/sites/4/2021/09/Funkcje-jednej-zmiennej-i-ich-granice.pdf 5. Madras-Kobus, B., Jarocka, M., Olszewska A.M. (2023). Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Podręcznik dla studentów studiów licencjackich i inżynierskich. Białystok: Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. https://pb.edu.pl/oficyna-wydawnicza/wp-content/uploads/sites/4/2023/08/Rachunek-rozniczkowy-funkcji-jednej-zmiennej.pdf 6. Hoy, M., Livernois, J. , McKenna, C., Rees, R., Stengos, T. (2011). Mathematics for Economics. Cambridge: MIT Press. 7. Anholcer, M. (2015). Mathematics in economics and management: examples and exercises. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego. |
Efekty uczenia się: |
1MAT_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metody algebry liniowej KP6_WG5 1MAT_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane metody analizy matematycznej KP6_WG5 1MAT_W03 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zastosowania wybranych metod matematycznych w ekonomii KP6_WG5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie założonych efektów kształcenia. Wykład: Do egzaminu dopuszczone są osoby posiadające zaliczenie ćwiczeń na ocenę co najmniej 3,0. Egzamin ma formę pisemną i składa się z pytań testowych. Podstawą zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 51% maksymalnej liczby punktów. Ćwiczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie co najmniej 51% punktów z każdego kolokwium oraz 51% punktów z projektu. Kolokwium ma formę pisemną i składa się z zadań otwartych. Aktywność na ćwiczeniach może podwyższyć ocenę o maksymalnie pół stopnia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Konopka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Dębkowska, Paweł Konopka, Elżbieta Misiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie zaawansowanej wiedzy dotyczącej metod matematycznych, wykorzystywanych w ekonomii. Program przedmiotu obejmuje elementy algebry liniowej oraz analizy matematycznej w zakresie funkcji jednej i dwóch zmiennych. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć 2_ Przedmioty podstawowe Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1 Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. wykładów, 30 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz angażowanie studentów do aktywnego udziału w dyskusji podczas Punkty ECTS 6 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30 h; udział w ćwiczeniach – 30 h; udział w konsultacjach – 8 h; praca indywidualna w domu – 20 h; przygotowanie do zajęć – 20 h; przygotowanie do kolokwium – 15 h; przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie – 27 h; Łączny nakład pracy studenta – 150 h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Liczba godzin/Punkty ECTS wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 68/2,7 o charakterze praktycznym: 82/3,3 |
|
Literatura: |
Podstawowa: 1. Antoniewicz R., Misztal A., Matematyka dla studentów ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. 2. Bażańska T., Nykowska M., Matematyka w zadaniach dla wyższych zawodowych uczelni ekonomicznych, Oficyna Wydawnicza Branta, Warszawa 2007. 3. Mierzyńska D., Perło N., Roszkowska E., Algebra liniowa z elementami zastosowań w ekonomii, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2003. 4. Ostoja-Ostaszewski A., Matematyka w ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Roszkowska E., Zadania z analizy matematycznej dla ekonomistów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Uzupełniająca: 1. Gurgul H., Suder M., Matematyka dla kierunków ekonomicznych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012. 2. Matłoka M. (red.), Matematyka dla ekonomistów. Zbiór zadań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2009. 3. Piszczała J., Matematyka i jej zastosowania w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2008. 4. Hoy M., Livernois J. , McKenna C. , Rees R. , Stengos T. , Mathematics for Economics, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London England 2011. 5. Anholcer M., Mathematics in economics and management : examples and exercises, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.