Agrobiznes
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES1-3AGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Agrobiznes |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 1 stopień 2 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie i opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej organizacji i funkcjonowania agrobiznesu jako subsystemu gospodarki narodowej z uwzględnieniem jego trzech agregatów: zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo i obrót oraz powiązań między nimi. Kurs ma dostarczyć podstawowych informacji dotyczących znaczenia agrobiznesu w gospodarce oraz instrumentów jego wspierania, a także przyczyn i tendencji zmian w sektorze agrobiznesu. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć_ 3.2 PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, rok 3, semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin. Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do dyskusji. Ćwiczenia-prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad wybranymi problemami dotyczącymi funkcjonowania agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Łączna liczba godzin 75 Udział w wykładach 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Udział w egzaminie 2 Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie do ćwiczeń 24 Udział w konsultacjach 4 Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 36 pkt. ECTS 1,44 |
Literatura: |
1. J. Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa 2012 2.. F. Kapusta, Agrobiznes, Wydawnictwo Difin, 2012 3. M. Raftowicz- Filipkiewicz, Uwarunkowania rozwoju krótkich łańcuchów dostaw żywności, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław 2022. 4. K. Firlej – Rozwój przemysłu rolno-spożywczego w sektorze agrobiznesu i jego determinanty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. 5. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2009. 6. W. Rembisz, Instrumenty rynku rolnego, WSFiZ Warszawa 2009 7.. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, PWN. Warszawa 2016. 8. Agrobiznes w teorii i w praktyce, red. A. Olszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. 9. Martiin, Carin.: The world of agricultural economics : Carin Martiin. London ; New York : Routledge Taylor & Francis Group, 2013 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 3AGR_W01 - Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie kluczowe zagadnienia i teorie z zakresu funkcjonowania sektora agrobiznesu; (KP6_WG1) 3AGR_WO4- Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie relacje gospodarcze oraz rządzące nimi prawidłowości zachodzące w sektorze agrobiznesu w ujęciu mikroekonomicznym, makroekonomicznym i sektorowym;(KP6_WG4) Umiejętności: 3AGR_UO1- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu dyscypliny naukowej ekonomia i finanse w analizie i interpretacji przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych zachodzących w sektorze agrobiznesu;( KP6_UW1) Kompetencje społeczne: 3AGR_KO1- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu funkcjonowania sektora agrobiznesu ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie; (KP6_KK1-) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący studentów do zadawania pytań i dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad zrozumieniem przyczyn konkretnych zmian zachodzących w poszczególnych agregatach agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - egzamin pisemny ((test), do egzaminu będą dopuszczone osoby, które będą posiadały zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia - Na ocenę końcową będzie miała wpływ aktywność studenta na zajęciach, wykonana prezentacja Power Point, przygotowany esej, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Roszkowska-Mądra | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie i opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej organizacji i funkcjonowania agrobiznesu jako subsystemu gospodarki narodowej z uwzględnieniem jego trzech agregatów: zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo i obrót oraz powiązań między nimi. Kurs ma dostarczyć podstawowych informacji dotyczących znaczenia agrobiznesu w gospodarce oraz instrumentów jego wspierania, a także przyczyn i tendencji zmian w sektorze agrobiznesu. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć_ 3.2 PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, rok 3, semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin. Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do dyskusji. Ćwiczenia-prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad wybranymi problemami dotyczącymi funkcjonowania agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Łączna liczba godzin 75 Udział w wykładach 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Udział w egzaminie 2 Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie do ćwiczeń 24 Udział w konsultacjach 4 Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 36 pkt. ECTS 1,44 |
|
Literatura: |
1. J. Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa 2012 2.. F. Kapusta, Agrobiznes, Wydawnictwo Difin, 2012 3. M. Raftowicz- Filipkiewicz, Uwarunkowania rozwoju krótkich łańcuchów dostaw żywności, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław 2022. 4. K. Firlej – Rozwój przemysłu rolno-spożywczego w sektorze agrobiznesu i jego determinanty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. 5. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2009. 6. W. Rembisz, Instrumenty rynku rolnego, WSFiZ Warszawa 2009 7.. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, PWN. Warszawa 2016. 8. Agrobiznes w teorii i w praktyce, red. A. Olszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. 9. Martiin, Carin.: The world of agricultural economics : Carin Martiin. London ; New York : Routledge Taylor & Francis Group, 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.