Agribusiness
General data
Course ID: | 330-ES1-3AGR |
Erasmus code / ISCED: |
14.301
|
Course title: | Agribusiness |
Name in Polish: | Agrobiznes |
Organizational unit: | Faculty of Economics and Finance |
Course groups: |
(in Polish) Ekonomia 1 stopień 2 rok Stacjonarne zima |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest przekazanie i opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej organizacji i funkcjonowania agrobiznesu jako subsystemu gospodarki narodowej z uwzględnieniem jego trzech agregatów: zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo i obrót oraz powiązań między nimi. Kurs ma dostarczyć podstawowych informacji dotyczących znaczenia agrobiznesu w gospodarce oraz instrumentów jego wspierania, a także przyczyn i tendencji zmian w sektorze agrobiznesu. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć_ 3.2 PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, rok 3, semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin. Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do dyskusji. Ćwiczenia-prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad wybranymi problemami dotyczącymi funkcjonowania agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Łączna liczba godzin 75 Udział w wykładach 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Udział w egzaminie 2 Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie do ćwiczeń 24 Udział w konsultacjach 4 Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 36 pkt. ECTS 1,44 |
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa 2012 2.. F. Kapusta, Agrobiznes, Wydawnictwo Difin, 2012 3. M. Raftowicz- Filipkiewicz, Uwarunkowania rozwoju krótkich łańcuchów dostaw żywności, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław 2022. 4. K. Firlej – Rozwój przemysłu rolno-spożywczego w sektorze agrobiznesu i jego determinanty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. 5. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2009. 6. W. Rembisz, Instrumenty rynku rolnego, WSFiZ Warszawa 2009 7.. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, PWN. Warszawa 2016. 8. Agrobiznes w teorii i w praktyce, red. A. Olszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. 9. Martiin, Carin.: The world of agricultural economics : Carin Martiin. London ; New York : Routledge Taylor & Francis Group, 2013 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: 3AGR_W01 - Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie kluczowe zagadnienia i teorie z zakresu funkcjonowania sektora agrobiznesu; (KP6_WG1) 3AGR_WO4- Student w zaawansowanym stopniu zna i rozumie relacje gospodarcze oraz rządzące nimi prawidłowości zachodzące w sektorze agrobiznesu w ujęciu mikroekonomicznym, makroekonomicznym i sektorowym;(KP6_WG4) Umiejętności: 3AGR_UO1- Absolwent potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu dyscypliny naukowej ekonomia i finanse w analizie i interpretacji przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk ekonomicznych zachodzących w sektorze agrobiznesu;( KP6_UW1) Kompetencje społeczne: 3AGR_KO1- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu funkcjonowania sektora agrobiznesu ze względu na dynamikę procesów rynkowych i społecznych zachodzących w świecie; (KP6_KK1-) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody dydaktyczne: Wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący studentów do zadawania pytań i dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad zrozumieniem przyczyn konkretnych zmian zachodzących w poszczególnych agregatach agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Wykład - egzamin pisemny ((test), do egzaminu będą dopuszczone osoby, które będą posiadały zaliczenie ćwiczeń. Ćwiczenia - Na ocenę końcową będzie miała wpływ aktywność studenta na zajęciach, wykonana prezentacja Power Point, przygotowany esej, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Barbara Roszkowska-Mądra | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | (in Polish) w sali |
|
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest przekazanie i opanowanie przez studentów wiedzy dotyczącej organizacji i funkcjonowania agrobiznesu jako subsystemu gospodarki narodowej z uwzględnieniem jego trzech agregatów: zaopatrzenie, rolnictwo, przetwórstwo i obrót oraz powiązań między nimi. Kurs ma dostarczyć podstawowych informacji dotyczących znaczenia agrobiznesu w gospodarce oraz instrumentów jego wspierania, a także przyczyn i tendencji zmian w sektorze agrobiznesu. |
|
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa Zajęć_ 3.2 PRZEDMIOTY KIERUNKOWE Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: Studia pierwszego stopnia, rok 3, semestr 5 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin. Metody dydaktyczne: wykład tradycyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do dyskusji. Ćwiczenia-prezentacje studentów w Power Point; dyskusja na zajęciach; praca w grupach nad wybranymi problemami dotyczącymi funkcjonowania agrobiznesu; przygotowanie eseju, którego tematykę i wymogi techniczne podaje Prowadzący zajęcia. Formy zaliczenia przedmiotu: Egzamin pisemny Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Łączna liczba godzin 75 Udział w wykładach 15 Przygotowanie do egzaminu 15 Udział w egzaminie 2 Udział w ćwiczeniach 15 Przygotowanie do ćwiczeń 24 Udział w konsultacjach 4 Wskaźniki ilościowe: Wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: liczba godzin 36 pkt. ECTS 1,44 |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Zegar, Współczesne wyzwania rolnictwa, PWN, Warszawa 2012 2.. F. Kapusta, Agrobiznes, Wydawnictwo Difin, 2012 3. M. Raftowicz- Filipkiewicz, Uwarunkowania rozwoju krótkich łańcuchów dostaw żywności, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wrocław 2022. 4. K. Firlej – Rozwój przemysłu rolno-spożywczego w sektorze agrobiznesu i jego determinanty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. 5. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo żywności w erze globalizacji, Wydawnictwo SGH, Warszawa 2009. 6. W. Rembisz, Instrumenty rynku rolnego, WSFiZ Warszawa 2009 7.. St. Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, PWN. Warszawa 2016. 8. Agrobiznes w teorii i w praktyce, red. A. Olszewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2014. 9. Martiin, Carin.: The world of agricultural economics : Carin Martiin. London ; New York : Routledge Taylor & Francis Group, 2013 |
Copyright by University of Bialystok.