Analiza rynków zagranicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-MS1-1ARZ | Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Analiza rynków zagranicznych | ||
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów | ||
Grupy: |
3L stac. I st. studia międzynarodowych stosunków gospodarczych - przedmioty specjalizacyjne Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 1 rok 1 st. Stacjonarne sem letni |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad działania instytucji międzynarodowych , a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników obrotu międzynarodowego. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie, w zaawansowanym stopniu, uwarunkowań oraz zasad działania instytucji międzynarodowych , a także zaprezentowanie wpływu dynamicznie zmieniającego się otoczenia na decyzje uczestników obrotu międzynarodowego. Przedstawione zostaną także podstawowe pojęcia z zakresu rynku międzynarodowego. W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z oceną atrakcyjności rynku zagranicznego oraz zmianami występującymi na tym rynku. Poruszone zostaną także treści związane z instytucjonalnymi uwarunkowaniami działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz oceną tych rynków ze wskazaniem strategii wejścia. Szczegółowej analizie zostaną poddane wybrane rynki zagraniczne. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne- Specjalność: Handel międzynarodowy Moduł: 4 Rok studiów /semestr: rok 1/ 2 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymagają także czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych studiów przypadków. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: -Udział w wykładach -15 h - Egzamin końcowy - 2 h -Udział w ćwiczeniach -30 h -Konsultacje-3 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50h - 2 ECTS |
||
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Grzegorczyk W. , Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 2. Budzyński, Wojciech, Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016. 3. Gniadek, Joanna, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji Południowej i Azji Południowo-Wschodniej : Indie, Indonezja ,Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2016. 4. Hanna Kępka, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu : Unia Europjeska : Bułgaria, Rumunia : wybrane aspekty , Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2015. 5. Joanna Gniadek, Hanna Kępka, Katarzyna Bąkowska , Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu : Kraje Zatoki Perskiej : Arabia Saudyjska, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 6. Małgorzata Bartosik-PurgatDostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw , Poznań : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2012. 7. Ludwik Pałys, Hanna Kępka [red. nauk. ], Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Afryki : Algieria, Egipt ; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2012 8. Katarzyna Bąkowska, Joanna Gniadek, Hanna Kępka, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji : Korea Południowa, Malezja, Wietnam; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2011. 9. Jerzy Schroeder (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Poznań : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011. 10. Beata Stępień (red.), Współpraca i strategie marketingowe przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011. 11. Sorbe, Stéphane; Johansson, Åsa, International tax planning, competition and market structure, Paris: OECD Publishing 2017. 12. Paul R. Krugman; Maurice Obstfeld; Marc J. Melitz, International economics : theory and policy, Boston : Pearson 2015 Tenth edition, global edition. |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student: 1ARZ_W01 ma wiedzę na temat działania fundamentalnych struktur i instytucji międzynarodowych KP6_WK1 1ARZ_W02 ma wiedzę na temat fundamentalnych dylematów współczesnej gospodarki, determinujących rozwój rynków zagranicznych KP6_WK2 UMIEJĘTNOŚCI: Student: 1ARZ_U01 potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną do oceny konkretnych procesów i zmian zachodzących w handlu międzynarodowym oraz dokonać krytycznej analizy i syntezy posiadanych informacji, stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne KP6_UW2 1ARZ_U02 potrafi komunikować się wykorzystując specjalistyczną terminologię z zakresu międzynarodowych stosunków gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z oceną atrakcyjności rynków zagranicznych KP6_UK1 1ARZ-U03 potrafi przewidywać kształtowanie się sytuacji na światowych rynkach w zakresie bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz realizować własne uczenie się przez całe życie KP6_UU2 KOMPETENCJI: Student: 1ARZ_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ze względu na wysoką dynamikę zmian w otoczeniu krajowy i międzynarodowymKP6_KK1 1ARZ_K02 jest gotów do dbania o tradycje i dorobek zawodu, a także odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, respektowania norm i zasad KP6_KR2 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
- wykład: egzamin w formie pisemnej – egzamin uznaje się za zaliczony po uzyskaniu co najmniej 51% z maksymalnej punktacji. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. - ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyniku z kolokwium oraz efektu pracy grupowej. Kolokwium uznaje się za zaliczone, po uzyskaniu co najmniej 51% max. punktów. Ocena końcowa: 60% wynik z kolokwium 40% praca grupowa. Warunkiem uzyskania zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze). Nieobecności przekraczające dopuszczalny limit (max. 2) powinny być zaliczane na konsultacjach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Magrel, Anna Wierzbicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Artur Bołtromiuk | |
Prowadzący grup: | Artur Bołtromiuk, Ewa Magrel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane z oceną atrakcyjności rynku zagranicznego oraz zmianami występującymi na tym rynku. Poruszone zostaną także treści związane z instytucjonalnymi uwarunkowaniami działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz oceną tych rynków ze wskazaniem strategii wejścia. Szczegółowej analizie zostaną poddane wybrane rynki zagraniczne. | |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjne- Specjalność: Handel międzynarodowy Moduł: 4 Rok studiów /semestr: rok 1/ 2 semestr Wymagania wstępne: bez wymagań wstępnych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: Wykład - 15 godz., ćwiczenia – 30 godz. Metody dydaktyczne: •Wykład- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu, •Ćwiczenia- z wykorzystaniem prezentacji Power Point, wymagają także czynnego uczestnictwa studentów, przede wszystkim: udziału w dyskusji, odpowiedzi na pytania, analizy przygotowanych studiów przypadków. Punkty ECTS 2 Bilans nakładu pracy studenta: -Udział w wykładach -15 h - Egzamin końcowy - 2 h -Udział w ćwiczeniach -30 h -Konsultacje-3 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50h - 2 ECTS | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1. Grzegorczyk W. , Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019 2. Budzyński, Wojciech, Eksport w przedsiębiorstwie, Warszawa, Wydawnictwo Poltext, 2016. 3. Gniadek, Joanna, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji Południowej i Azji Południowo-Wschodniej : Indie, Indonezja ,Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2016. 4. Hanna Kępka, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu : Unia Europjeska : Bułgaria, Rumunia : wybrane aspekty , Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2015. 5. Joanna Gniadek, Hanna Kępka, Katarzyna Bąkowska , Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu : Kraje Zatoki Perskiej : Arabia Saudyjska, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Warszawa : Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2013. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 6. Małgorzata Bartosik-PurgatDostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw , Poznań : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2012. 7. Ludwik Pałys, Hanna Kępka [red. nauk. ], Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Afryki : Algieria, Egipt ; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2012 8. Katarzyna Bąkowska, Joanna Gniadek, Hanna Kępka, Rynki zagraniczne dla polskiego biznesu: kraje Azji : Korea Południowa, Malezja, Wietnam; Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa 2011. 9. Jerzy Schroeder (red.), Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym, Poznań : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011. 10. Beata Stępień (red.), Współpraca i strategie marketingowe przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2011. 11. Sorbe, Stéphane; Johansson, Åsa, International tax planning, competition and market structure, Paris: OECD Publishing 2017. 12. Paul R. Krugman; Maurice Obstfeld; Marc J. Melitz, International economics : theory and policy, Boston : Pearson 2015 Tenth edition, global edition. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.